BMI staat voor Body Mass Index

BMI is een afkorting voor Body Mass Index. De Body Mass Index geeft de verhou-ding weer tussen je lengte en je gewicht. Een gezonde BMI waarde ligt tussen de 18,5 en 25. Wanneer je een te hoog gewicht hebt voor je lengte en je gaat je BMI berekenen dan is de uitkomst een getal boven de 25. Een BMI van 25 – 30 wordt aangemerkt als overgewicht. Overgewicht brengt een licht tot matig gezondheidsri-sico met zich mee.

Een BMI waarde boven de 30 valt in de categorie obesitas. Obesitas is een ernstige mate van overgewicht, dit houdt in dat er een groot risico voor de gezondheid be-staat. Bij een BMI van boven de 40 is er sprake van morbide obesitas. Dit is een zeer bedreigende situatie voor de gezondheid. Eigenlijk staat het voor dodelijke obesitas.

Is de BMI een goede graadmeter voor je gezond-heid?

De BMI geeft een goede indicatie maar is zeker niet alleszeggend. Iemand die bij-voorbeeld heel veel spiermassa heeft zoals een bodybuilder, heeft ook een hoog gewicht voor zijn lengte. Spieren wegen namelijk nog meer dan vet. Een hoog BMI zegt in dit geval natuurlijk niets over de gezondheid van de bodybuilder.

Daarbij weten we tegenwoordig dat niet al het lichaamsvet een even groot risico voor de gezondheid oplevert. Het ongezonde vet is het vet dat zich in en rondom je buik bevindt. Dit buikvet doet namelijk actief mee in je bloedsomloop waardoor het je bloedvaten kan verkalken. Aderverkalking is zeer gevaarlijk. De bloedvaten slibben dicht met plaque waardoor het bloedvat steeds nauwer wordt en uiteindelijk hele-maal verstopt kan raken.

Afhankelijk van waar de verstopping zit kan dan een herseninfarct, hartinfarct of trombose optreden. Er kan dan geen zuurstof naar het afgesloten gebied vervoerd worden waardoor het weefsel kan beschadigen en afsterven. Ook kan het vat open-scheuren waardoor een aneurysma ontstaat, dit kan een flinke bloeding zoals een hersenbloeding veroorzaken. Vet op je heupen daarentegen doet niet mee in de bloedsomloop en levert daarom ook geen gezondheidsrisico op.

De buikomvang is daarom een betere graadmeter dan de BMI voor het risico op overgewicht gerelateerde aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Om geen gezondheidsrisico’s te lopen, moet de buikomvang bij vrouwen onder de 88 cm zijn en bij mannen onder de 102 cm.

Hoe bereken je je BMI

Op veel internetsites is een standaard tool ingebouwd waarmee je je BMI kan bere-kenen. De formule om zelf je BMI te berekenen luidt als volgt: gewicht ÷ lengte 2.

Voorbeeld bij een gewicht van 75 kg en een lengte van 1.70 m:
75 kg ÷ (1.70 m x 1.70 m) = BMI 26

Door de formule om te draaien kun je ook de onder- en bovengrens uitrekenen van het gewicht dat bij jouw lengte past. Dat doe je als volgt.

Om de ondergrens van een bij jouw lengte passend gewicht te bepalen ga je uit van een BMI van 18,5.
Voorbeeld bij een lengte van 1.70 m:
BMI 18,5 x (1.70 m x 1.70 m) = 53,5 kg.

Om de bovengrens van een bij jouw lengte passend gewicht te berekenen ga je uit van een BMI van 25.
Voorbeeld bij een lengte van 1.70 m
BMI 25 x (1.70 m x 1.70 m) = 72,5.

Zo zie je, dat bij een lengte van 1.70 m een gezond gewicht tussen de 53,5 – en 72,5 kg ligt.

Is jouw BMI in de loop der jaren gestaag (en misschien zelfs onopgemerkt) omhoog gekropen? Eet je onregelmatig en ongezond en heb je, door jouw hectische en dy-namische leven, de zorg voor jouw lijf op een laag pitje gezet? Begin je last te krijgen van het feit dat jouw figuur niet meer bij jou past? Ben je er klaar voor om de knop om te zetten en hier iets aan te gaan doen? Wij gaan jou hierbij helpen. Jouw voe-dingspatroon is hoogstwaarschijnlijk niet in balans. Wij gaan samen met jou korte metten maken met jouw ongezonde gewoontes. Wil je weten hoe je hier op een ge-zonde manier samen met de coaches van PowerSlim aan kunt werken? Maak dan eens een afspraak met één van onze PowerSlim coaches bij jou in de buurt. Zij kan jou tijdens een gratis en geheel vrijblijvend intakegesprek adviseren over hoe jij op een gezonde manier jouw lichaam en jouw BMI in balans krijgt.