10x Koolhydraatarm broodbeleg

Diëtist PowerSlim
5 juli 2021

Is jouw ontbijt of lunch vaak hetzelfde? En kies je uit gemak vaak voor dezelfde belegsoorten? Dat is helemaal niet nodig, er is zoveel lekkers mogelijk dat ook nog eens verantwoord is. Door te variëren houd je je gezonde eetpatroon juist leuk en lekker en kijk je weer uit naar je volgende maaltijd. Wij zetten 10 gezonde opties voor beleg op een rijtje, plus lekkere combinaties. Waarmee jij je favoriete PowerSlim product belegt, bijvoorbeeld het sesam-lijnzaadbrood, croissantje of één van de nieuwe crackers die binnenkort beschikbaar zijn bij jouw coach! Alle opties zijn toegestaan vanaf fase 1 van het PowerSlim programma.

1. Cottage cheese 

Een lekker fris beleg, cottage cheese. Met maar weinig koolhydraten en veel eiwitten. Combineer bijvoorbeeld met rauwkost, zoals komkommer, radijsjes of tomaatjes. 

2. Rosbief

Rosbief behoort tot de magere vleeswaren en bevat maar weinig calorieën, geen koolhydraten en veel eiwitten. Lekker met een gekookt eitje, rucola en truffelmayonaise! Ook ossenworst met een beetje truffelmayonaise is een heerlijke combinatie.

3. Verse geitenkaas

Lekker met gegrilde courgette en balsamicoazijn!

Geen liefhebber van geitenkaas? Ook smeerkaas is koolhydraatarm broodbeleg, kies voor een 20+ variant. Makkelijk voor een vlugge maaltijd, lekker met wat komkommer of tomaatjes. Maar smeerkaas is ook een uitstekende vervanger voor gewone kaas wanneer je zin hebt in een gegrild broodje of tosti. Bijvoorbeeld een gegrild Mediterraan broodje met rauwe ham, smeerkaas en tomaat. 

4. Ei 

Gekookt of gebakken. Meteen wat extra eiwitten, waardoor je langer vol zit. Lekker bijvoorbeeld met avocado of maak er zelfgemaakte eiersalade van. Of wat dacht je van scrambled eggs met bijvoorbeeld gebakken champignons en tomaat. 


De nieuwe kaascrackers van PowerSlim met een gekookt eitje en komkommer

5. Kipfilet

Lekker en makkelijk en ook nog eens op talloze manieren te combineren. Lekker met bijvoorbeeld avocado, een (half) gekookt eitje, roomkaas of komkommer. Naast kipfilet kun je natuurlijk ook kiezen voor bijvoorbeeld kalkoenfilet of ham. Ook lekker met een beetje verse pesto, vanaf fase 2b.


Sesam-lijnzaadbrood met roomkaas, kipfilet, avocado en tomaatjes

6. Roomkaas light

Zoveel combinatie mogelijk, heerlijk met gerookte zalm en komkommer, of gewoonweg een beetje komkommer of avocado, peper, zout en eventueel chiliflakes. Ook lekker met een plakje ham. 

7. PowerSlim chocolade hazelnootpasta

Ga jij liever voor zoet? PowerSlim heeft ook drie lekkere spreads in het assortiment, die al toegestaan zijn vanaf fase 1. Ga bijvoorbeeld voor de heerlijke chocolade hazelnootpasta of notenpasta pinda amandel. Meer een liefhebber van jam? De aardbeienjam bevat slechts 0,8g koolhydraten per portie.


Tip: roomkaas en jam zijn een heerlijke combinatie! 

8. Tonijn

Een lekkere tonijnsalade maak je gemakkelijk zelf! Zonder allerlei onnodige toevoegingen. Of probeer eens een zelfgemaakte zalmsalade, van zalm uit blik, mayonaise, een beetje tomatenpuree, rode ui, citroensap, verse dille en paprikapoeder.

Meerzadenbolletje met zelfgemaakte tonijnsalade

9. Groente in de hoofdrol

Beleg je brood eens met groente, zoals deze tomatensalsakomkommer-kipsalade of gegrilde groenten zoals paprika en courgette. In het PowerSlim kookboek vind je ook een heerlijk recept met het Mediterraan broodje en romige truffelchampignons (blz. 35).

10. Rundercarpaccio

Waarom zou je jezelf niet af en toe verwennen met iets lekkers? Wat dacht je bijvoorbeeld van carpaccio met rucola en (zelfgemaakte) truffelmayonaise. 

Broodje carpaccio met rucola en truffelmayonaise

Meer testimonials van PowerSlimmers
Anneke Paas, 56 jaar "Start vandaag nog, want je kan jezelf geen mooier cadeau geven*"

In een jarenlange strijd tegen een depressie heb ik mezelf mentaal beter leren kennen. Ik besefte dat mijn innerlijke gevoel over mijzelf niet overeenkwam met hoe ik mijzelf in de spiegel zag.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Liesbeth Wouters , 33 jaar uit Geel "Dit wordt mijn zomer!* "

Dit patroon heb ik nog altijd en ga ik ook behouden. Ik weet nu waar ik op moet letten, wat ik kan eten en hoeveel koolhydraten ik ongeveer kan nemen. Mijn coach heeft me ook geleerd om etiketten te lezen.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer