De 10 groentes met de meeste vitamine C

Diëtist PowerSlim
10 april 2020

Afgelopen periode is er veel sprake rond vitamine C en immuniteit. Vitamine C of Ascorbinezuur is een wateroplosbaar vitamine dat gekend staat voor onder andere haar werking als antioxidant en als ondersteuner van onze natuurlijke afweer.

Vitamine C vind je volop terug in zowel groente als fruit. Bij de ene groente-/ fruitsoort meer dan bij de andere.

Ik ging eens op onderzoek uit naar de hoeveelheid vitamine C in groenten. Alle toegelaten groentesoorten uit fase 1 zijn koolhydraatarm, maar in hoeverre zijn deze ook rijk aan vitamine C? Hieronder geef ik je graag een top 10  van toegelaten groentesoorten met hoog vitamine C gehalte.

Zit jij in fase 1 van het PowerSlim programma en wil je graag meer vitamine C binnen krijgen? Zet dan onderstaande groenten eens wat vaker op het menu.

1.      Spruitjes

Met 150 mg vitamine C per 100 gram staan de spruitjes op nummer 1.
In veel huishoudens staan spruiten niet op regelmatige basis op het menu vanwege hun “bittere smaak”. Wist je dat spruiten zoeter van smaak worden naar de lente toe? Zet ze nu dus zeker nog eens op het menu. Geen inspiratie? Probeer bijvoorbeeld eens het recept Verse zalm met spruitjes, broccoli en tomaat uit de oven

2.      Boerenkool

Ook boerenkool bevat aardig wat vitamine C. Zo’n 100 mg per 100 gram.
Het seizoen van de boerenkool loopt stilletjes aan af, maar is bijvoorbeeld ook lekker in een salade. Profiteer dus nu nog snel van deze heerlijke groente, het hoog vitamine C gehalte neem je mooi mee!

3.      Groene paprika

Ieders favoriet, de paprika is een erg goede bron van vitamine C, met maar liefst 71 mg per 100 gram. Zowel rauw als bereid valt deze topper in de smaak. Enkel de groene soort is toegelaten tijdens fase 1, vanwege de hoeveelheid koolhydraten, maar ook de gele en rode variant zijn uiterst goede bronnen van vitamine C.

4.      Rode kool

Rode kool kennen we vooral als winterse kost. Vaak dan nog ingeblikt met appeltjes en toegevoegde suikers. Toch is rode kool een zomergroente die we erg makkelijk in vers bereide gerechten kunnen gebruiken. Op zoek naar een fase 1 recept met rode kool? Probeer dan zeker dit verassend recept uit: Kipwrap met verse rode kool

Hoeveel vitamine C? Rode kool bevat 60 mg per 100 gram.

kipwrap met rode kool

5.      Tuinkers

Deze groentesoort wordt vaak gebruikt als smaakmaker vanwege haar pittige karakter. Gebruik een volgende keer gerust wat meer tuinkers dan gewoonlijk op je salade. Binnen fase 1 is hiervan maar liefst 200 gram toegelaten en per 100 gram bevat tuinkers 50 mg vitamine C.

6.      Broccoli

Broccoli bevat 47 mg vitamine C per 100 gram. Heel het jaar door is deze verkrijgbaar en ook erg geliefd bij vele Belgische huishoudens. De topmaanden lopen van juni tot en met oktober. Niet voor niets bevatte ons meest bekeken recept van afgelopen jaar broccoli: Roerbakkip met broccoli en champignons

7.      Spitskool

Lekker zowel bereid als rauw in salades of bij wraps. Ook levert spitskool 36 mg vitamine C aan per 100 gram.

8.      Raapstelen

Tijdens de maanden april en mei zijn de raapstelen op hun best. Met 35 mg per 100 gram vormen ze zo ook een bron van vitamine C. Benieuwd naar deze groente? Bekijk dan zeker dit lenterecept: Lentestamppotje met raapstelen.

9.      Snijbiet

Snijbiet, ook wel warmoes genoemd lijkt wel op een combinatie tussen spinazie en rode biet. Het is een verassend veelzijdige groente die je zowel bereid als rauw kunt consumeren. Voor het seizoen moeten we nog even geduld hebben gezien deze groente verkrijgbaar is vanaf juni tot de eerste vorst. Snijbiet bevat 35 mg vitamine C per 100 gram.

10.  Groene kool

Groene kool of Savooiekool is bijna het gehele jaar verkrijgbaar. Per 100 gram bevat het 30 mg vitamine C en belandt dus zo op plaats nummer 10 in deze lijst. Mijn favoriete recept met groene kool? Savooiekool rolletjes met zalm

savooiekoolrolletjes zalm

Hieronder een samenvattende tabel met de hoeveelheden van onze top 10:

Bronnen:

Meer testimonials van PowerSlimmers
Anja Teunkens, 44 jaar uit Geel "Het ging zo gemakkelijk!*"

Het ging eigenlijk veel makkelijker dan gedacht. De verleidingen van het gezin kon ik best aan. Ik had zelf mijn eigen lekkere tussendoortjes.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Vivian van Puyvelde, 57 jaar uit Sint-Gillis-Waas "Vorige pogingen mislukten omdat ik het alleen moest doen*"

Eerdere pogingen mislukten, door het feit dat je veel te veel op jezelf bent aangewezen. Ik zocht juist een manier waarbij ik begeleiding kreeg.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer