Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.
De gezondste wintergroenten voor een stamppot
Diëtist PowerSlim
10 november 2017

Brr, de winter is weer in aantocht. Terwijl ik dacht te kunnen genieten van een heerlijke nazomer, vallen de bladeren inmiddels al volop van de bomen, wordt het steeds vroeger donker, is de klok al verzet, regent en waait het flink en is het wachten tot de eerste sneeuwvlokken weer om onze oren vliegen.

Ondanks dat ik gek ben op de zomer, heeft het koude weer ook wel wat. Want dat betekent warm op de bank met een dekentje bij de openhaard met een kop thee. Het betekent kaarsjes aan, knusse avondjes en gezelligheid. In december betekent het zelfs cadeautjes en heerlijk met familie samenzijn. Maar het betekent ook, meer eten, zwaardere maaltijden, grotere porties en minder naar buiten om te bewegen.

Vooral die zwaardere en grotere maaltijden zijn wat minder gunstig voor ons gewicht. Een stamppotje hoort immers bij de winter, uiteraard met worst! Wist je overigens dat die groenten die we toevoegen ook heel veel gezonde dingen met zich mee brengen? De meest bekende groenten op een rij!

Boerenkool

Deze koolsoort is een makkelijk bladgewas dat op alle grondsoorten geteeld kan worden en is een typische wintergroente. In Vlaanderen noemt men dit soms ook krulkool of krolkool. De groene bladeren bevatten weinig calorieën en zitten boordevol vezels! 100 gram van deze groente bevat 41 calorieën en 2,5 gram vezels.

Het is een vitaminebom en heeft een ontstekingsremmende werking door de hoeveelheid antioxidanten en omega-3-vetzuren. Natuurlijk kan je voor een winters gerecht deze groente in een stamppotje verwerken. Maar wat dacht je van een smoothie, gewokt of zelfs als chipjes uit de oven? 

Andijvie

Leuk weetje! Dit bladgewas is nauw verwant aan witlof. Andijvie is eigenlijk het hele jaar verkrijgbaar, maar is in de wintermaanden en het vroege voorjaar veel kleiner en zachter doordat ze dan niet in de koude grond worden geteeld. Je hebt twee soorten andijvie. Heelbladige andijvie en krulandijvie. Krulandijvie en frisée zijn vrij open, gekruldere bladeren, gele krop, omringd door groen blad en smaakt bitterder dan de heelbladandijvie. Omdat deze groente voor het grootste deel uit water bestaat, verlept de groente snel. Aanbevolen dus om snel aan te vallen als je hem gekocht hebt!

Andijvie is door zijn hoeveelheid vitamine A, C en verschillende mineralen gezond voor de lever, maag en ons hart. Net zoals bijvoorbeeld spinazie valt andijvie in de categorie van nitraatrijke groenten. Vroeger dachten we dat het beter was om niet vaker dan twee keer per week voor een nitraatrijke groente te kiezen. Uit recent onderzoek is echter gebleken dat dat helemaal niet nodig is. Fijn! Plus nog meer reden om voor deze groenten soorten te kiezen.

Als je nog niet overtuigd bent en niet zo’n grote fan van groenten, dan heb ik nieuws voor je. Deze groente slinkt namelijk behoorlijk bij bereiding! Zo krijg je met een kleine portie (na bereiding) toch alles binnen wat je nodig hebt.

Zuurkool

Zuurkool is eigenlijk witte kool. Door inwerking van diverse melkzuurbacteriën is het geconserveerd, waardoor het dus zuur smaakt. In Vlaanderen wordt zuurkool ook wel choucroute genoemd, naar de Franse verbastering van sūrkrūt.

De levende melkzuurbacteriën zorgen ervoor dat ons spijsverteringsstelsel en onze darmen beter werken. Ze zorgen dat slechte bacteriën in de darm worden verminderd en goede worden aangevuld. Helaas overleven deze bacteriën hitte niet. Wil je dus gebruik maken van deze voordelen, laat de zuurkool dan niet koken. Eet overigens niet te veel van zuurkool, want het bevat ook natrium. Teveel natrium wordt in verband gebracht met een hoge bloeddruk. 

Prei

Deze wit met groene stengels vind ik een supergroente. Wist je trouwens dat het gedeelte dat wit is door de grond bedekt is geweest? Alleen het gedeelte dat groen is heeft boven de grond gegroeid. De groene bladeren zijn vooral rijk aan vitamine A & C en dankzij het hoge gehalte aan pectine kan prei de cholesterolspiegel verlagen en gaat hiermee aderverkalking tegen.

Vitamine B1, B2, C, calcium en ijzer

Buiten dat deze vier groenten allemaal onder de wintergroenten vallen hebben ze nog iets extra’s gemeen. We vinden namelijk in alle vier vitamine B1, B2 en C terug. Plus de mineralen calcium en ijzer. Maar waar zijn die verantwoordelijk voor?

Vitamine B1, ook wel bekend als thiamine en vitamine B2, riboflavine, zijn beide onmisbaar voor onze energievoorziening, de werking van ons zenuwstelsel en de hartspier.

Vitamine C fingeert als antioxidant wat onder andere kanker kan voorkomen. Bovendien zorgt vitamine C ervoor dat je tanden gezond blijven en wondjes sneller genezen. Om je botten en huid sterk te houden helpt vitamine C met het verbinden van collageen. Dit is een eiwit dat essentieel is voor het sterk houden van botten en huid.

Het mineraal calcium is onmisbaar voor de opbouw en onderhoud van onze botten en gebit. Het helpt botontkalking op latere leeftijd voorkomen en speelt een rol bij een goede werking van onze spieren, zenuwen, bloedstolling en transport van andere mineralen.

IJzer bestaat in twee vormen. Heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer vinden we alleen in dierlijke producten, maar non-heemijzer zowel in dierlijke als plantaardige producten. De heemijzer variant wordt beter opgenomen in ons lichaam. Beide soorten spelen een belangrijke rol in de vorming van hemoglobine, een onderdeel van onze rode bloedcellen. Die rode bloedcellen zorgen er weer voor dat zuurstof vervoert kan worden.

Heb je zin gekregen in een van de vier wintergroenten? Misschien een stamppotje, maar wil je dat dan wel verantwoord? Probeer dan eens deze boerenkoolstamppot met uitgebakken parmaham!

Meer testimonials van PowerSlimmers
Joyce Joore, 26 jaar "Ik ga stralend het najaar in!**"

Ik hoef mij niet meer te verstoppen in dikke winterkleding! De complimentjes die ik nu krijg, geven mij de motivatie om mijn gezonde levensstijl voort te zetten.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Lieve Verstappen, 40 jaar uit Olen "De coaching was voor mij echt een stok achter de deur!**"

Ik wist zelf wel een beetje wat gezond is, maar mijn coach was echt de drive om door te zetten.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer