Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.
De nieuwe voedingsdriehoek moet de Vlaming gezonder doen eten!
Diëtist PowerSlim
19 september 2017

Ik herinner me nog de dag dat mijn zoon na school zei dat fruitsap gezond is en dat de restgroep bij de voedingsdriehoek hoort, want ‘zonder dat topje is het niet eens een driehoek’. Mijn nekharen stonden al overeind... Natuurlijk had de juf haar uiterste best gedaan om de voedingsdriehoek uit te leggen. Maar kinderen doen, want we allemaal een beetje doen: ‘we vissen eruit wat in ons kraam past’.

Voedingsdriehoek?

We worstelen er al sinds 1967 mee: een voedingsmodel dat mensen helpt gezonder te gaan eten. Allereerst was er een ‘klavertje vier’. In elk blaadje van het klavertje stond dan een groep voedingsmiddelen. Ook de ‘schijf van vijf’ zou jou nog bekend in de oren kunnen klinken. Hier werden de voedingsmiddelen in 5 groepen verdeeld.

In 1997 werd de voedingsdriehoek gelanceerd. Met als grootste laag onderaan dranken, zoals water, thee, koffie en melk, zo probeerde het model duidelijk te maken dat de vochtinname belangrijk is. In dit model was de groep graanproducten (brood, rijst, pasta, muesli) een behoorlijk grote groep onderaan. Naar boven toe werden de groepen steeds kleiner. Vlees, vis, groenten, fruit, etc.

Helemaal bovenaan in het topje van de driehoek hoorden alle soorten gebak, snoep en koeken, maar ook frisdranken bijvoorbeeld. Het topje van de driehoek werd wat gescheiden van de rest, alsof het zweefde, daarmee probeerde het model duidelijk te maken dat deze voedingsmiddelen niet noodzakelijk zijn voor je gezondheid en dat we deze dus beter niet te vaak eten.

In 2000 werden sojaproducten toegevoegd en in 2004 werd de voedingsdriehoek omgetoverd tot ‘de actieve voedingsdriehoek’. Onderaan kwam er een laag beweging bij.

Deze modellen hebben allemaal één doel: duidelijk maken wat gezonde voeding is.

Stappen in de goede richting

Vanochtend stelde het Vlaams Instituut Gezond Leven een nieuw model voor. Ik zet de grootste vernieuwingen even voor jou op een rijtje:

  • De voedingsdriehoek staat nu op zijn puntje In tegenstelling tot het oude model, waar we de driehoek van onder naar boven dienden te lezen, is nu gekozen voor een visie die bovenaan start.
  • De restgroep is in een aparte rode bol naaste de driehoek geplaatst. Voorheen was de restgroep te vinden bínnen de driehoek, maar wel een beetje gescheiden van de rest Toch leek het wel alsof koek, gebak en snoep een basisdeeltje van onze voeding konden uitmaken, een beetje elke dag. Terwijl het model eigenlijk als boodschap had dat dit enkel kan in uitzonderlijke gevallen. In het nieuwe model is dat dus duidelijker geworden.
  • Bovenaan starten we met de boodschap: ‘drink vooral water’ Waar het oude model melk, koffie en water in één groep neerzette, is nu bewust gekozen om water als enige voorkeursdrank weer te geven. Natuurlijk mag je wel eens een kopje thee of koffie zonder suiker drinken! Frisdranken en alcohol horen niet in deze groep thuis, zij horen bij de restgroep.
  • Dit model is best vernieuwend in de volgende voedingsgroep, want hier wordt duidelijk de voorkeur gegeven aan plantaardige producten, zoals groenten en fruit. De grote van de pictogrammen maakt duidelijk dat aardappel, brood, pasta ook passen in een gezonde voeding, maar in beperktere mate. In het oude model kwam de groep graanproducten namelijk naar voor als dé basis van je voeding. Het leek wel alsof je meer brood en pasta diende te eten, dan groenten en fruit.
  • In de groep met eiwitrijke producten wordt gekozen om de voorkeur te geven aan vis, wit vlees, ei, ongezoete melkproducten en kaas.
  • Rood vlees en boter dienen we beperkt te gebruiken, omdat er naast bepaalde voordelen, zoals het mineraal ijzer in rood vlees, ook risico’s voor je gezondheid verbonden zijn aan het gebruik van deze producten.

Succes?
Of deze voedingsdriehoek de Vlaming gezonder zal doen eten betwijfel ik persoonlijk. Sinds 1967 zijn we er niet op vooruit gegaan wat betreft voedingsgewoonten. Een nieuw model brengt daar weinig verandering in vrees ik.

Ik denk dat er méér nodig is dan een model dat jou vertelt wat je best eet. Er is een generatie nodig die het goede voorbeeld geeft en die de volgende generatie leert wat gezond eten in de praktijk is.

Want een gezonde maaltijd komt niet uit de muur of uit een pakje, nee die maak je zelf. Pas als we bewuster met eten omgaan en het ook doorgeven, zal er écht iets veranderen. Ook op politiek vlak zou men meer kunnen doen. Het wettelijk kader rond voeding is te vaag en laat ruimte voor het misleiden van de consument.

Maar laat ons vooral positief eindigen, dit voedingsmodel leert ons niet alleen gezonder maar ook duurzamer eten.

Meer testimonials van PowerSlimmers
Joyce Joore, 26 jaar "Ik ga stralend het najaar in!**"

Ik hoef mij niet meer te verstoppen in dikke winterkleding! De complimentjes die ik nu krijg, geven mij de motivatie om mijn gezonde levensstijl voort te zetten.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Lieve Verstappen, 40 jaar uit Olen "De coaching was voor mij echt een stok achter de deur!**"

Ik wist zelf wel een beetje wat gezond is, maar mijn coach was echt de drive om door te zetten.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer