Een barbecue op de planning? Tips!

Diëtist PowerSlim
3 juli 2019

Een barbecue wordt vaak geassocieerd met hamburgers, worstjes, stokbrood, satésaus, huzarensalade, en noem maar op … Niet allemaal een gezonde keuze. Maar barbecueën kan ook heel gemakkelijk koolhydraatarm en past dan ook perfect binnen het PowerSlim programma!

Ga je zelf barbecueën, zorg er dan voor dat er genoeg koolhydraatarme alternatieven zijn. Gelukkig is dat heel gemakkelijk, zorg bijvoorbeeld voor diverse stukjes vlees en vis, een lekkere salade en extra groenten voor op de barbecue.

Ga je ergens barbecueën? Neem dan zelf iets mee. Zo ben je er zeker van dat er ook iets gezonds tussen zit wat jij lekker vindt. Wat dacht je bijvoorbeeld van groentespiesjes of een salade. Ook nog eens attent!

 

Voorbereiding

Tips die jouw barbecue gezonder maken:

  • Maak zelf een marinade
    Je vlees of vis zelf op smaak brengen is heel gemakkelijk en zo weet je zeker dat er geen onnodige suikers en te veel zout in zit. Bekijk bijvoorbeeld hier het recept voor kruidige kipspiezen.

  • Zorg voor mager vlees en (vette) vis
    Bij een barbecue is er vaak de keuze uit o.a. hamburgers, worstjes en speklappen, maar dit zijn bewerkte vleessoorten die vanwege het hoge vetgehalte ook veel calorieën bevatten. Een betere keuze is mager vlees zoals kipfilet, steak, varkenshaas of een lekker visje zoals zalm, kabeljauw of forel.

  • Gebruik geen kant-en-klare sauzen,
    maar maak je sausjes zelf! Wat dacht je bijvoorbeeld van een lekkere avocadodip of een tzatziki van Griekse yoghurt, geraspte komkommer, knoflook en wat peper en zout. Kant-en-klare sauzen zitten vol suiker en vetten. Geen tijd om zelf een sausje te maken? Ga dan liever voor mayonaise in plaats van ketchup of curry. Ketchup en curry bevatten meer suiker (en dus koolhydraten) en zorgen ervoor dat je uit ketose raakt.

  • Zorg voor extra groenten
    Maak bijvoorbeeld een spiesje van courgette, champignons en tomaatjes. Maar denk ook aan andere groenten van de barbecue, bijvoorbeeld gegrilde groene asperges of plakjes aubergine. Wil je een lekkere salade maken? Wat dacht je bijvoorbeeld van een witlofsalade met gerookte kipfilet of een zoetzure komkommersalade. Ga je liever voor de typische huzarensalade? Maak dan eens een koolhydraatarme variant waarbij je de aardappel vervangt door bloemkool.


    Witte koolsalade met bieslook en lente-ui
    Witte koolsalade met bieslook en lente-ui

Praktische tips tijdens de barbecue

  • Stil je trek voordat je begint
    Neem wat lekkere komkommertjes of een rauwkostsalade in plaats van stukjes stokbrood.

  • Vul je bord voor ruim  de helft met (gegrilde) groenten en een salade,

    en vul dit aan met een stukje vlees of vis en een lekker sausje.

  • Laat het brood achterwege
    Mis je de kruidenboter? Je kunt dit een beetje over je net gebakken vlees of vis doen. Zo heb je toch die heerlijke smaak.

  • Kies voor mager vlees of vis
    en vermijd bijvoorbeeld speklapjes, hamburgers en worstjes. Kies liever voor een lekker stukje vis, kip of een varkenshaasje.

  • Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt
    Goed hydrateren is belangrijk, zeker omdat je vaak ook wat zouter eet tijdens een barbecue. Ook vult het je maag, waardoor je wat minder trek hebt.

Download hier de PowerSlim BBQ tips inclusief lekkere recepten.

Meer testimonials van PowerSlimmers
Katrien Lievens, 36 jaar uit Geel "Ook tijdens de feestdagen blijf ik balans!*"

Ik heb er echt zin in! Ik kijk al uit naar de leuke kleedjes die ik kan dragen tijdens de feestdagen.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Marleen Slegers, 57 jaar uit Retie "Ik zag hoe zij weer lekker in haar vel zat. Dat wilde ik ook!*"

Mijn dochter startte bij een PowerSlim coach in de buurt, en ik zag dat zij zich steeds beter ging voelen en lekkerder in haar vel zat. Dat wilde ik ook!

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer