Eetdagboekje: het PowerSlim starterspakket

7 juni 2021

Ik zal mezelf allereerst even aan jullie voorstellen. Mijn naam is Demi, ik ben vierdejaars student Voeding & diëtetiek en sinds half april loop ik stage bij PowerSlim. Om het programma en de producten beter te leren kennen heb ik een week het PowerSlim programma gevolgd door middel van het starterspakket.

Ik heb nooit eerder een voedingsschema gevolgd en moet eerlijk toegeven dat ik het daarom best wel een beetje spannend vind. Zal ik het zwaar gaan vinden of zou het meevallen? Maar daarnaast ben ik vooral heel erg benieuwd naar wat ik ervan ga vinden. Het starterspakket ziet er veel belovend uit en de producten zien er op het eerste oog ook smakelijk uit. Ik neem jullie mee in mijn week PowerSlim, dus: laten we beginnen!

Het starterspakket bestaat uit 7 handige dagdoosjes met ieder 6 producten. Zo bevat ieder doosje alle eetmomenten voor één dag. Ik heb er mijn eigen draai aan gegeven en per dag gekozen waar ik zin in had.

Maandag

  • Mijn eerste dag begin ik met 150 gram magere kwark met de muesli chocolade pecan karamel. Ik vind hem heerlijk: een lekkere hartige bite, maar toch ook zoet. Samen met m’n flesje water en gemberthee een lekker vullend ontbijt.

  • Voor mijn lunch had ik een croissant. De ene helft besmeerd met cottage cheese met bieslook en de andere helft met zuivelspread light en een plakje kipfilet.

  • Als avondmaaltijd had ik een zalm wrap met wat kip stukjes en veel groente.

Mijn tussendoortjes verdeelt over de dag waren het dessert yoghurt kers, de chocolade drank ready to go en ’s avonds koos ik voor de parmezaan-rozemarijnsnack. Het dessert vond ik erg zoet, de chocoladedrank was net alsof ik een ‘normale’ chocomelk dronk en ik was positief verrast over de parmezaan-rozemarijnsnack. Een heerlijke bite en ik zat na afloop lekker vol.

Mijn eerste dag is mij zeker niet slecht bevallen. Ik had het gevoel dat ik zelfs meer at dan normaal. Ik at veel regelmatiger, waardoor ik geen enkel moment een hongergevoel heb gehad. Ideaal!

Dinsdag

Het is Koningsdag vandaag. Normaal een dag die ik invul met de nodige (ongezonde) hapjes en drankjes, maar vandaag vul ik deze anders in.

  • Ik begin de dag met een laat ontbijt: 150 gram magere kwark met de muesli pure chocolade kokos.

  • Als lunch kies ik voor de toast De mensen om mij heen nemen toastjes met heerlijk beleg, maar hier ben ik op voorbereid. Ik heb zelfgemaakte bruschetta en olijven tapenade mee en die verdeel ik over mijn toast. Zo kon ik toch nog lekker mee eten met de rest. Een aanrader!

  • Mijn late avondmaaltijd is een pastasalade van de penne van PowerSlim met veel groente en carpaccio.

Als tussendoortjes neem ik een schaaltje die ik vul met de paprika chips en wat later neem ik de melkchocolade chunk. ’s Avonds als laatste tussendoortje neem ik de toffee chocoladekoek.  

Eerlijk is eerlijk, ik keek een beetje tegen deze dag op. Maar, doordat ik goed was voorbereid viel het reuze mee! Hierbij dus mijn eerste tip: weet je dat je in de verleiding gaat komen? Neem dan zelf gezonde hapjes mee, die (voor zover mogelijk) lijken op dat wat de anderen gaan nemen. Zo kun je toch mee eten, maar dan op een gezonde manier.

Woensdag

  • Vandaag werk ik een dag op kantoor. In de trein nam ik mijn ontbijt: dessert aardbei-blauwe bes. Niet te zoet en ondanks dat ik hem neem als milkshake vult hij goed.

  • Tijdens de lunch neem ik twee sneetjes witbrood, één belegd met zuivelspread light en plakjes komkommer en op de ander kipfilet met wat peper. Naast mijn sneetjes brood neem ik nog een stuk komkommer als rauwkost.

  • Voor de avondmaaltijd heb ik het recept fusilli met knoflookgarnalen Heerlijk!

Mijn tussendoortjes zijn de rode vruchten reep (tot nu toe mijn favoriet!), de reep intense chocolade en het frambozencakeje.

De dag is voorbijgevlogen. Ik merkte dat ik mezelf echt moest herinneren om te eten. De favorieten van vandaag waren met stipt de rode vruchten reep en het recept van PowerSlim fusilli met de knoflookgarnalen. Een aanrader!

Donderdag

  • Een thuiswerk dag. Vandaag heb ik wat meer tijd voor mijn ontbijt en daarom heb ik de American pancakes appel-kaneel

  • Als lunch nam ik het meerzaden bolletje. De ene helft weer belegd met zuivelspread light en een plakje kipfilet en de andere weer met cottage cheese en bieslook. Naast mijn bolletje had ik een klein schaaltje met tomaatjes.

  • Tijdens de avondmaaltijd koos ik voor de noodles met kip en lekker veel groenten.

Als tussendoortjes nam ik het dessert karamel toffee. Dit was echt een traktatie, net een ice coffee (waar ik héél erg van houd). Mijn volgende twee tussendoortjes heb ik gedeeld. Eerst de helft van het zakje hot chili minibites en één (van de twee) chocolade wafels. Heerlijk! ’s Avonds op de bank, tijdens het kijken van een film, nam ik de andere twee helften van de tussendoortjes.

Vrijdag

  • Vandaag werk ik weer een dagje op kantoor. Aangezien ik altijd tijd tekortkom in de ochtend, neem ik mijn ontbijt weer mee om in de trein te eten. In mijn shaker heb ik alvast water gedaan, zo hoef ik alleen nog maar het zakje dessert vanille toe te voegen.

  • Bij de lunch had ik twee crackers met zuivelspread light, wat plakjes komkommer en peper met daarnaast een paar cherrytomaatjes.

  • Als avondmaaltijd koos ik voor het recept Mediterrane omelet met tomaat, aubergine, courgette, ui en lekker veel kruiden. Een aanrader!

Als eerste tussendoortjes nam ik vandaag de warme chocolade drank. Deze vond ik erg lekker! Zoet, maar niet té. Precies zoals een ‘normale’ warme chocolademelk ook smaakt met als pluspunt dat deze vult. Mijn tweede tussendoortje was de crunchy kokos reep. Daarnaast had ik als extraatje een framboos melkchocolade hartje. Wát een traktatie zijn beide! Het laatste tussendoortje van de dag is een zakje cheese-onion minibites.  

Zaterdag

  • Het is weekend en vandaag neem ik als ontbijt twee sneetjes geroosterd witbrood. De ene met hüttenkäse met bieslook en de ander met zuivelspread light en kipfilet.

  • Als lunch neem ik 150 gr magere kwark met granola cashew aardbei.

  • Mijn avondmaaltijd is penne met zelfgemaakte pastasaus en wat tartaar. Het enige wat je nodig hebt voor de zelfgemaakte saus is: tomaten, knoflook, ui, basilicum en kruiden. Simpel, maar lekker!

De tussendoortjes die ik vandaag nam waren de chocoladeparels en de twee repen: crispy karamel en crispy citroen. De chocoladeparels waren mijn favoriet. Lekker zoet met een crispy bite, een goede combinatie.

Zondag

  • De laatste dag van de week alweer. Voor mijn gevoel is de week voorbij gevlogen! Omdat het weekend is kies ik voor een lekker uitgebreid (laat) ontbijtje: flensjes appel-karamel met hier op wat aardbeienjam.

  • Mijn lunch is twee sneetjes sesam-lijnzaad brod belegd met Philadelphia ligt met daaroverheen een plakje schouderham en chilivlokken.

  • Als avondmaaltijd nam ik sojarijst met kip, champignons, groene paprika, ui, knoflook en lekkere verse kruiden.

Als eerste tussendoortje kies ik voor 150 gr magere kwark met de muesli bosvruchten. Dit is veruit mijn favoriete muesli! Verder nam ik als tussendoortje de crispy appel reep en als laatste tussendoortje van de week neem ik de dessert chocolade.

Conclusie

Al met al is deze week mij zeker goed bevallen! Van tevoren wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten. Wat ik me voornamelijk afvroeg was of ik niet veel honger zou krijgen en of ik de producten wel lekker zou vinden. Voor mijn gevoel heb ik deze week evenveel gegeten als normaal, maar dan een stuk gezonder. Ik at regelmatiger en dat zorgde ervoor dat ik geen moment honger heb gehad.

Wat ik erg fijn vond was dat de meeste producten waren verpakt per portie. Zo hoefde ik niet na te denken over wat en hoeveel ik kon eten, maar pakte ik gewoon een zakje. Dit zorgde ervoor dat ik niet opzoek hoefde naar eten (wat de kans vergroot op ongezond snaaien), maar wist ik van tevoren precies wat me die dag te wachten stond.

En zeker, er waren momenten dat ik neigde naar een blokje kaas, een stukje chocola of iets anders lekkers. Maar op deze momenten koos ik voor een tussendoortje die mij erg lekker leek, waardoor ik al snel die neiging niet meer had.

Wat betreft de producten. Over het algemeen vond ik de producten erg lekker! Er zaten een paar producten tussen die niet mijn favoriet waren, maar er zaten ook zeker vele producten in die ik hartstikke lekker vond! Zie hieronder een lijstje met mijn favoriete producten.

Mijn favorieten

Ontbijt: veruit mijn favoriet van alle ontbijtgranen is de muesli bosvruchten. Hij is zoet, maar ook knapperig met een goede bite. Verder vond ik de muesli chocolade pecan karamel ook erg lekker. Ook deze muesli was lekker crunchy met een zoete smaak erdoorheen.

Lunch: de crackers vond ik erg lekker, ik had niet het gevoel dat ik koolhydraatarme crackers aan het eten was. Top! Daarnaast vond ik de croissant een groot succes. Het heeft een hele andere structuur dan een ‘normale’ croissant, maar de smaak was heerlijk! Echt een aanrader.

Avond: voor de avondmaaltijden gaat mijn voorkeur uit naar de fusilli en de zalmwrap. De fusilli is erg lekker met een zelfgemaakte pastasaus met groente. De zalmwrap kun je (naar mijn mening) overal mee combineren! Vul de wrap met wat kip en groenten en je hebt een lekkere, volwaardige maaltijd.

Tussendoor: eigenlijk alle repen vond ik wel lekker. Maar mijn échte favorieten waren de rode vruchten en crunchy kokos. Die zou ik elke dag wel kunnen nemen als tussendoortje. Verder stond het karamel toffee dessert met stipt op nummer 1 van de desserts. Net een ice coffee! En als laatste, de chocoladeparels vond ik een echte traktatie. Knapperig, een lekkere crunchy bite en heerlijk zoet!