Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.
En plots…val je niet meer af!
Diëtist PowerSlim
31 januari 2017

Als diëtist krijg ik heel wat spontane vragen en reacties over voeding en gewicht. En ik denk dat deze, in die 15jaar als diëtist, met stip op 1 staat: “na een paar kilo val ik niet meer af! Wat nu?” Een zeer vervelend probleem natuurlijk. En misschien herken jij je hier wel in…

Je gaat op je eten letten, kortom je eet minder, je snoept minder (of helemaal niet meer), je drinkt geen alcohol,…. Je eet flink wat rauwkost, je crackers met magere kaas… Je eet alleen fruit als tussendoortje. Zelfs als je ’s avonds zin hebt in chips of koekjes, de appel is je beste vriend…

En de eerste week had dit resultaat. Je gewicht daalde vlot. Dus dacht je “Oké, het vraagt best wat inspanning, maar het loont, dus ik ga door!” De tweede week was echter een teleurstelling, plots gaat het nog maar half zo vlot omlaag op de weegschaal… Ik moet het scenario voor week 8 en 9 al niet meer neerpennen, dat ken je vast al… Het gaat amper met 300 of 400g omlaag of het zit gewoon vast op een bepaald plateau.

What happened?

Ik heb geen glazen bol… dus ik kan niet weten wat bij jou precies gebeurt. Maar laat me even de mogelijkheden op een rijtje zetten.

  • De eerste week verloor je veel vocht, daardoor viel je snel af. Helaas is dat maar water en dat stabiliseert toch weer.  Als het vochtgehalte in je lichaam dus nadien weer stijgt, dan houdt dat je gewichtsverlies tegen op de weegschaal.
  • De eerste week lette je heel streng op, misschien wel té streng zelfs. Je schrapte allerlei producten en je ging ‘heel gezond eten’. Ik zet dit bewust tussen aanhalingstekens, want ik ben niet zo zeker dat zo streng diëten wel gezond is. Tenslotte beperk je de calorieën heel streng, soms zelfs te streng.  Daardoor eet je zo weinig dat je lichaam een andere bron van energie gaat zoeken. Bij zulke strenge diëten gaat het lichaam helaas zelden over naar vetverbranding. Soms breek je gewoon je spiermassa af. En daar haalt je lichaam dan energie uit. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want spieren zijn goed! Ze zijn strak en niet blubberig, ze helpen je de trap op en ze zorgen ervoor dat je voortdurend energie verbruikt (ook als je spieren niet actief zijn!) Als je spiermassa afneemt, dan daalt je energieverbruik, kortom je moet nog minder eten als je nog gewicht kwijt wil op dezelfde manier.  Dat kan natuurlijk niet meer, want je eet al heel erg weinig. Gevolg: het afvallen stopt.
  • Het zou ook kunnen dat je jezelf een klein beetje voor de gek houdt… De eerste week ben je zo streng, dat het nauwelijks leefbaar is. Je was humeurig en lichtgeraakt, je had voortdurend honger, hoofdpijn en je had het koud. Het resultaat op de weegschaal was heel goed, dus je onderbewuste dacht: dan kan het ook iets minder streng. Helaas, daardoor ben je net iets meer gaan eten met als gevolg minder gewichtsverlies. En dat leidt dan weer tot demotivatie.
  • Je let heel goed op de calorieën die je eet. Je berekent dit heel nauwkeurig. Daarbij was jou misschien nog niet bekend dat de ene calorie de andere niet is. Ik leg het kort even uit: Als je 1400kcal eet, die vooral aangeleverd worden door koolhydraatbronnen, dan reageert je lichaam daar anders op dan 1400kcal aangeleverd door meer eiwitbronnen. Waarom? Wel, je lichaam reageert op de toevoer van koolhydraten met het aanmaken van insuline (hormoon aangemaakt in de pancreas). Deze insuline fungeert als een sleutel op de slotjes van je cellen, dankzij insuline kan de suiker (afkomstig van de koolhydraten) dus in de cel. Daar kan deze gebruikt worden als energie. Is er echter geen behoefte aan deze energie (omdat je op de zetel zit voor de tv bijvoorbeeld) dan gaat het lichaam deze energie omzetten naar lichaamsvet, reserve voor later. Helaas komt later nooit, want we kennen geen schaarste. Dus er is een voortdurende toevoer van suikers naar je cellen. Waarom zou je lichaam dan aan vetverbranding gaan doen? Dat doet het dus niet, waardoor jij moeizaam afvalt. Als je eiwitbronnen beter vertegenwoordigd zijn en de koolhydraten verstandig beperkt, val je dus beter af. Niet alleen wat vlotter, maar bovendien verlies je ook vet in plaats van spiermassa.

En de oplossing is?

Ik hoor het je nu al denken…. “waar blijft ze nu met de oplossing?!” Vanop afstand kan ik moeilijk bepalen wat jouw probleem precies is. Daarom is het beste advies je deskundig laten begeleiden door een professionele (PowerSlim) coach.

Wat kan jij al wel doen?
Schrijf enkele dagen op wat je eet in afwachting van je afspraak bij je coach. Analyseer al even zelf: Zorg dat je de eiwitbronnen niet te veel schrapt, want deze eiwitten zorgen voor verzadiging en behoud van spiermassa. Duid de koolhydraatbronnen even aan (crackers, brood, rijst, koekjes, ontbijtgranen, snoep, gebak, taart, fruit…) Staan deze verspreid over de dag in je menu? Dan loop je het risico dat je vetverbranding moeilijk op gang komt.

Je kan online of met een app uitrekenen hoeveel calorieën, vetten, eiwitten en koolhydraten je dagschema bevat. Mogelijk zie je dan zelf al meteen dat 900 kcal echt geen gezond plan is. Of dat 60% van je calorieën uit koolhydraten komt. Of dat je nog steeds 50% vet eet. Misschien is het vocht in je dagschema wel heel erg laag. Neem het ook mee naar je coach bij je eerste afspraak als je er zo veel werk in gestopt hebt. Dan kan deze het probleem nog sneller in kaart brengen én oplossen! Ik moet dat alleen kunnen!

Misschien heb jij wel het gevoel dat je dit alleen moet kunnen. Dat hoor ik namelijk erg vaak. Maar we leren eigenlijk bijna niets alleen. Er is altijd een coach geweest. Je leerde lopen, met vallen en opstaan, mama en papa hebben je erg vaak opgeraapt. Je aangemaand om niet zo snel te lopen, je getroost als het fout ging. Je leerde ook fietsen, lezen, schrijven,…. Maar telkens was er iemand om jou te helpen. Helaas leren we op school niet al te veel over voeding. En wat we leren is erg theoretisch en vaak al lang achterhaald. Bovendien leren we de theoretische kennis helemaal niet omzetten naar de praktijk.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kán in je eentje, want bij sommige mensen lukt het wel. Ik geef alleen even mee dat het niks is om je over te schamen, als je advies en een beetje steun nodig hebt! Een stok achter de deur. Iemand die je weer opraapt als je struikelt. En vooral iemand die je leert hoe je die kilootjes er deze keer ook echt afhoudt. Want daar doe je het voor, toch?! Voor blijvend gewichtsverlies!

Meer testimonials van PowerSlimmers
Joyce Joore, 26 jaar "Ik ga stralend het najaar in!**"

Ik hoef mij niet meer te verstoppen in dikke winterkleding! De complimentjes die ik nu krijg, geven mij de motivatie om mijn gezonde levensstijl voort te zetten.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Lieve Verstappen, 40 jaar uit Olen "De coaching was voor mij echt een stok achter de deur!**"

Ik wist zelf wel een beetje wat gezond is, maar mijn coach was echt de drive om door te zetten.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer