Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.
Eten zonder koolhydraten? Hoe doe je dat?
Diëtist PowerSlim
7 juli 2016

Alomtegenwoordig in de media en bij voedingsspecialisten is het thema ‘koolhydraten beperken’. Daarom wijd ik graag deze column aan een veel gestelde vraag: ‘Als ik dan geen koolhydraten meer mag eten, wat dan wel?!’ ‘Eten zonder koolhydraten. Hoe doe je dat?

Om daar een antwoord op te geven, kijken we eerst even naar de verschillende voedingsstoffen in je voeding. Zo heb je vetten, koolhydraten en eiwitten in je voeding. Al deze voedingsstoffen leveren je energie op, calorieën dus. Daarnaast heb je ook nog vitamines en mineralen, deze stoffen zijn erg belangrijk voor jouw lichaam, maar ze leveren je geen calorieën op.

Ga je de ene voedingsstof beperken dan ga je vaak van de andere meer eten, zodat je toch je dagelijkse behoefte aan energie, aan calorieën binnen krijgt. Als je wil gaan afvallen dan is het interessant om meer te leren over je voeding!

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn ketens van glucosemoleculen. In verstaanbaar Nederlands wil dat zeggen dat het korte of lange ketens van aaneengeschakelde suikerdeeltjes zijn. Daarbij moet je weten dat de enkelvoudige, korte ketens minder gezond zijn, deze vind je in snoep bijvoorbeeld. Ze dragen niets bij aan je gezondheid. Integendeel, het suikerniveau in bloed zal hierdoor gaan schommelen en dat heeft nadelige gevolgen. Zowel op je gezondheid als op je gewicht. Als je een slank en gezond lichaam wil krijgen, dan kun je deze suikers beter schrappen.

De langere ketens zoals zetmeel, zitten in brood, rijst, pasta en peulvruchten. Deze doen je bloedsuikerniveau langzamer stijgen. Ze zitten ook vaak in voedingsmiddelen waar ook vitamines en mineralen in zitten.

Koolhydraten leveren je per gram 4 kilocalorieën op.

Eten zonder koolhydraten

Als je de koolhydraten uit je voeding schrapt, dan zal je lichaam daarop reageren. Allereerst zal het niveau van suikers in je bloed minder grote schommelingen gaan maken. Je hongergevoel neemt daardoor af! Dus dit kan interessant zijn als je gewicht wil verliezen.

Je lichaam wil toch ergens energie vandaan halen en zal overgaan naar vetverbranding. Bij dat proces wordt lichaamsvet (je weet wel: die rolletjes in je taille die je zo graag wil zien verdwijnen!) omgezet naar energie. Je lichaam gebruikt dus de eigen, eerder opgebouwde, reserves. Dat doet het echter alleen als de totale inname van energie lager ligt dan wat je per dag nodig hebt.

Niet ruilen voor vet!

Let wel op dat je de koolhydraten uit je voeding niet ruilt voor vet in je voeding. Dat zou leiden tot een grote inname van vetten. De nadelen? Vet is een brandstof en ook een bouwstof.

"1 gram vet levert je 9 kcal (kilocalorieën) op*"

Kortom ga jij minder koolhydraten eten, maar daardoor meer vet, dan loop je het risico dat je energie-inname per dag stijgt! Met een gewichtstoename als gevolg.

Verder weten we ook dat vet vooral in dierlijke producten te vinden is, zoals: vlees, kaas, vis. Ook hier weer een onderscheid in de soorten vet. Verzadigd vet zoals in vet vlees, kaas, kun je beter niet te veel eten. Dat wil echter niet zeggen dat we het volledig moeten schrappen! Plantaardige vetten of vetten uit vis, zijn beter voor onze gezondheid.

De vetten die je beter helemaal uit je voeding schrapt zijn industrieel aangepaste vetten (transvetzuren bijvoorbeeld). Deze vetten vind je in gebak en koek, het gaat hier vaak om plantaardig gehard vet.

Plantaardig vet is namelijk vloeibaar bij kamertemperatuur, maar in bereidingen is dat voor de producent niet handig. Neem nu de chocolade in het puntje van je hoorntje roomijs. Dat moet vast blijven, terwijl jij het ijsje opeet. Dus verandert de fabrikant het smeltpunt van die chocolade door een aanpassing aan de vetten er in. Daardoor blijft het dus hard terwijl jouw hand het hoorntje opwarmt. Maar helaas, wordt de chocolade daardoor ook slechter voor ons lichaam.

Verder is er onderzoek dat een link legt tussen kanker en een hogere inname van bewerkt vlees, dit zijn vaak de vettere vleessoorten zoals worst en paté. Dus wil je minder koolhydraten gaan eten, let dan op dat je die koolhydraten niet gewoon ruilt voor extra vetten!

Wat kan je dan wel eten?

Als je geen koolhydraten eet en je vetinname moet binnen de perken blijven, wat kan je dan eten? Koolhydraten beperken lukt het best door te ruilen voor wat meer eiwitten. Eiwitten zijn aaneenschakelingen van aminozuren. Een aantal van die aminozuren kan je lichaam niet aanmaken, je moet ze via de voeding binnen krijgen. Deze aminozuren worden voor heel wat processen in je lichaam gebruikt. Eiwitten zijn bouwstoffen. Je lichaam zal alleen bij een ernstig tekort aan energie overgaan tot het verbruiken van eiwitten als energie. In noodgevallen dus. Deze eiwitten vind je in vlees, vis, peulvruchten, noten….

Leven zonder koolhydraten

De hersenen hebben behoefte aan glucose. Deze glucose (suiker) wordt via de bloedbaan toegevoerd.  Wil dat zeggen dat jij dan snoep moet eten?! Nee, maar je moet wel zorgen voor een minimale toevoer aan koolhydraten. Jawel, die langere ketens die ik eerder vermeld heb.

Leven zónder koolhydraten is niet haalbaar en vast ook niet gezond! Wat zou je allemaal moeten schrappen om een voedingspatroon zonder koolhydraten te realiseren: brood, rijst, fruit, zuivel, pasta, koekjes, chips, noten, … Een erg lange lijst voedingsmiddelen moet je schrappen.

Wat kan je nog wel eten? Onbereid puur vlees (niet gemarineerd, niet bereid), ei, olie, vis, water…… Kortom dit is niet leefbaar, en ook niet gezond!

De boodschap is dus : minder koolhydraten te eten! Beperk vooral de ongezonde (snelle) koolhydraten door snacks zoals snoep en koekjes te schrappen. Kies als avondeten een ruime portie van verschillende groenten in combinatie met vlees of vis. Ook bij snacks of tussendoortjes kun je beter kiezen voor een eiwitrijke en koolhydraatarme variant.

Help, ik mis zo veel!

Wie koolhydraatarm gaat eten gaat vaak schrappen: alle suikers weg. Vaak komt hier erg veel vlees, vis en kaas voor in de plaats. Naast de gezondheidsrisico’s, is er ook een groot probleem: er zit geen variatie in! Het wordt heel snel erg saai en eentonig! De klachten daarover hoor ik , als diëtist, al na enkele dagen!

Daarom is het veel makkelijker én gezonder om te kiezen voor een eiwitrijk programma met voldoende lekkere voedingsmiddelen. Zo kun je (bijna) eten zonder koolhydraten, maar rijk aan smaak en afwisseling!

Zo kan je dan je Snickers vervangen door een reep. Je ontbijtgranen kan je ruilen voor een koolhydraatarme muesli. En zo helpt eiwitrijke pasta van PowerSlim je bijvoorbeeld om de koolhydraatrijke gewone pasta te vervangen.

Bovendien ga je niet voortdurend grote hoeveelheden dierlijke eiwitten naar binnen werken en vermijd je dus gezondheidsrisico’s. Je eet de minimale hoeveelheid koolhydraten die jouw lichaam nodig heeft, zonder de overdaad die voor vetopslag zorgt. Integendeel, dankzij de beperkte toevoer van koolhydraten zal je slanker worden!

Wil je meer weten over koolhydraatarm eten, dan ben je bij PowerSlim aan het juiste adres! Welke vraag brandt er op jouw lippen?

Meer testimonials van PowerSlimmers
Annemieke Rissewijck-Bakker, 32 jaar "Geen last van een end-of-summer blues!**"

Ik ben net terug van vakantie, dat vond ik wel even spannend. Normaal liep ik liever niet in zwemkleding.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Carmen Wijnaut, 49 jaar uit Roosdaal "Ik schaamde me en ging hierdoor minder op stap**" Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer