Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

Frisdrank verhoogt de kans op suikerziekte

31 augustus 2015

Ook bij een gezond gewicht verhoogt frisdrank consumptie de kans op suikerziekte

Dat het regelmatig drinken van gesuikerde frisdranken kan leiden tot overgewicht was al bekend. En ook het feit dat overgewicht de kans op diabetes (suikerziekte) verhoogt. Maar nu blijkt uit recent onderzoek ook dat mensen met een gezond gewicht die regelmatig gesuikerde frisdranken drinken een flink verhoogde kans hebben op het krijgen van diabetes.

Eén flesje frisdrank per dag verhoogt de kans op suikerziekte met 13-18%

Met één flesje frisdrank per dag zit je al ver boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid toegevoegde suikers. Hiermee krijg je namelijk eenzelfde hoeveelheid suiker binnen als 13 suikerklontjes! Wanneer je dagelijks een flesje frisdrank drinkt verhoog je hiermee je kans op diabetes met 13-18%.

Ook het drinken van vruchtensappen geeft een verhoogde kans op suikerziekte

Ook regelmatige consumptie van vruchtensappen liet een verband zien met een verhoogde kans op diabetes. Echter was het bewijs minder sterk dan dat voor gesuikerde frisdranken. Wist je dat er in een glas vruchtensap net zo veel suiker zit als in een glas cola? Dit geldt ook voor versgeperst sap. Vruchtensappen zijn om deze reden geen goed alternatief voor gesuikerde frisdranken.

Jaarlijks 184.000 sterfgevallen door frisdrank consumptie

Een andere recente studie analyseerde het aantal sterfgevallen ten gevolge van frisdrank consumptie. Deze analyses leverden de volgende schattingen op: wereldwijd sterven jaarlijks 184.000 mensen door frisdrank consumptie: ze kregen ofwel diabetes type 2, ofwel hart- en vaatziekten, ofwel kanker.

Gezonde alternatieven voor frisdank

Uiteraard is water het beste alternatief voor frisdranken. Maar soms wil je even wat anders. Onderstaande dranken zijn een gezond alternatief voor gesuikerde frisdranken en bevatten geen zoetstoffen.
  • Thee zonder suiker. Denk hierbij ook aan verse kruidenthee, zoals muntthee eventueel gecombineerd met een schijfje sinaasappel of citroen.
  • Koffie zonder suiker, eventueel met een snufje kaneel
  • Bruisend mineraalwater
  • Water met fruit, kruiden of groenten, zoals: water met citroen, komkommer en munt water met blokjes watermeloen water met aardbeien en basilicum water met frambozen, aardbeien en bosbessen water met bosbessen en lavendel
  Bronnen: 1. Imamura F, O’Connor L, Ye Z, Mursu J, Hayashino Y, Bhupathiraju SN et al. Consumption of sugar sweetened beverages, artificially sweetened beverages, and fruit juice and incidence of type 2 diabetes: systematic review, meta-analysis, and estimation of population attributable fraction 2015; 351 :h3576 2. Singh GM, Micha R, Khatibzadeh S, et al. Estimated Global, Regional, and National Disease Burdens Related to Sugar-Sweetened Beverage Consumption in 2010. Circulation. Published online June 29 2015