Gezond eten met het hele gezin

Diëtist PowerSlim
11 mei 2020

Je wilt dat je kinderen gezond eten maar je hebt geen zin in strijd. Ook heb je geen zin om voor iedereen apart iets te maken. Deze vijf tips helpen je om eten met het hele gezin gezond én gezellig te houden.

Verdeel het over de dag

Zet bij het ontbijt al verschillende soorten fruit en rauwkost op tafel, bijvoorbeeld schijfjes komkommer of een schaaltje aardbeien. Als het al (gesneden) op tafel staat nodigt het uit om hier lekker van te snoepen. Ook tussendoor en bij de lunch kun je je kind fruit en snackgroentes aanbieden, zoals bijvoorbeeld worteltjes, paprika en komkommer.

Zo hebben ze tegen de tijd van het avondeten al veel gezonds binnen, en wordt het geen strijd om dan ineens een berg groente te eten.

Een gezond en lekker ontbijt of tussendoortje, is een zelfgemaakte smoothie. Door kwark of kokosmelk gecombineerd met diepvriesfruit zoals allerlei soorten bosvruchten te pureren met behulp van de staafmixer of blender krijg je een heerlijke, gezonde smoothie. Diepvriesfruit is hier uitermate geschikt voor omdat je de substantie van een milkshake of softijs krijgt. Welk kind is hier nu niet dol op? Een bijkomend voordeel van diepvriesfruit is dat het een stuk goedkoper is dan vers fruit.

Varieer

Twee keer per dag boterhammen is niet de meest gezonde manier om je kind te voeden. Net zoals wij volwassenen minder bewerkte koolhydraten en meer voedingsstoffen zouden moeten binnenkrijgen geldt dat natuurlijk net zo goed voor je kindje(s). Beperk de hoeveelheid brood (en andere tarweproducten) en wissel zoveel mogelijk af met andere producten. Er zijn genoeg variatiemogelijkheden:

  • Bijvoorbeeld de hierboven beschreven smoothie als ontbijt

  • Rijstwafels met notenpasta en plakjes komkommer of banaan

  • Lijnzaadcrackers met kipfilet en avocado

  • Een eitje (in de vorm van een roerei of omelet kun je hier allerlei groentes door verwerken, ook restjes)

  • Havermoutpannenkoekjes, gemaakt van havermout, banaan, ei en kaneel

  • Smoothiebowl met kokosmelk en allerlei soorten fruit, noten en zaden

Ook als de kinderen weer naar school gaan kun je de meeste dingen prima meegeven in de lunchtrommel. Ook eventuele restjes van het avondeten zijn bruikbaar.

Maak afspraken

Wat bij ons heel goed heeft gewerkt is afspraken maken met de kinderen over de groenten die ze wel en niet hoeven te eten. Laat ze twee groentesoorten kiezen die ze niet lusten, deze hoeven ze dan ook niet te eten. Dan laat ik bijvoorbeeld de tomaatjes apart of bak ik alleen de ingrediënten mee de ze wel lusten. Deze hoeven ze dan ook niet te eten. Op deze manier geef je het kind autonomie waardoor het meer bereid is om mee te werken.

Vooruit, bij ons zijn het drie groentesoorten geworden omdat anders courgette afviel en dat gebruik ik vaak, dus daar is over onderhandeld. Het grappige is dat ze verder groentes hebben gekozen die ik sowieso al bijna nooit maak zoals aubergine. Maar dat vertellen we natuurlijk niet ;) Het resultaat van deze duidelijk regel is dat ze de rest zonder zeuren gewoon mee eten en nog ontdekken dat ze het lekker vinden ook! Onderstaande gerechten zijn, sinds deze regel is ingesteld, bij ons favoriet geworden.

Laat ze de maaltijd zelf samenstellen

Gerechten met verschillende schaaltjes ingrediënten waarbij je kind zelf de maaltijd kan samenstellen zijn altijd een succes. Mexicaanse wraps met allerlei soorten vulling ken je waarschijnlijk al wel. Maar hiermee kun je eindeloos variëren. Eén van de favorieten bij ons thuis is de ‘Pokébowl’. Schaaltje gekookte rijst op tafel en schaaltjes met sla, komkommer, wortel julienne, zeewiersalade, mango, rode ui, gewokte garnalen, gerookte makreel, pistachenootjes en kokosrasp. Voor onze kleine vegetariër een gekookt eitje. En een dressing van sesamolie met Kikkoman sojasaus. Wij doen altijd een wedstrijdje wie de mooiste kan maken.

Ook een salade met kip, geitenkaas, spekjes, mango en pestodressing is erg in trek. De basis is voor iedereen gelijk: gemengde bladsla, rode ui, komkommer, mango, gebakken kip blokjes, uitgebakken spekjes, cashewnoten en een dressing van verse pesto met limoensap in gelijke verhouding. De geitenkaas en tomaatjes serveer ik er apart bij voor de volwassenen. Tomaatjes vallen namelijk in het rijtje van de groentes die de dames niet lusten.  Om het ook echt gezond te houden eten we geen brood bij deze salade.

Een tapasavondje is gezellig én kan ook supergezond zijn. Het is maar net wat je in de schaaltjes doet natuurlijk. Sowieso kun je weer verschillende soorten rauwkost serveren. Olijven, gevulde champignons uit de oven, Spaans gekruide kipblokjes, garnalen in knoflookolie. Je kinderen vinden het vast leuk om zelf eiersalade te maken, deze kunnen ze op plakjes komkommer doen in plaats van brood.

Laat ze meehelpen

En één van de misschien wel meest succesvolle manieren; laat je kind meehelpen in de keuken. Kinderen vinden het vaak hartstikke leuk om zelf groentes te snijden, onder begeleiding een uitje te fruiten etc. Door de betrokkenheid zijn ze nieuwsgierig geworden en omdat ze natuurlijk trots zijn op hun zelfgemaakte gerecht willen ze als vanzelf ook proeven.

Meer testimonials van PowerSlimmers
Sylvia Wittoeck , 33 jaar uit Brugge "Met ups en downs ben ik 14 kilo vermagerd!*"

Met ups en downs ben ik uiteindelijk 14 kilo kwijt geraakt! Elke week 1 kg minder op de weegschaal motiveerde me telkens om verder te gaan.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Oona Francken, 27 jaar uit Kalmthout "Ik ga zelfverzekerd de zomer in!*"

Ik ben 10 kg vermagerd en met de zomer in zicht verheug ik me op het dragen mijn nieuwe zomerkleedjes! Ik ga weer zelfverzekerd de zomer tegemoet.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer