Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.
Een gezonde levensstijl, hoe krijg ik die?
Diëtist PowerSlim
8 augustus 2016

Een gezonde levensstijl, die willen we allemaal! Vaak niet eens zo zeer om af te slanken, maar om lekkerder in je vel te zitten. Af te zijn van dat opgeblazen gevoel of gewoon om je gezondheid te verbeteren.

Maar die gezonde levensstijl lijkt soms een ver-van-je-bed-show. Magazines en social media staan vol met perfecte lichamen en gerechten met ingrediënten waar je nog nooit van gehoord hebt. Je neemt het je voor om dat ook te gaan volgen, maar bij dat ene etentje denk je, ach het is toch al verloren! Bij dat ene koekje, dat snoepje, die overdreven lekkere vanille machiatto, nu maakt het voor vandaag toch niet meer uit.

Toch is dat niet zo, want een gezonde levensstijl is ook door jou te realiseren. Of je nou wil afslanken of niet. Plus snoepen mag! Maar… alles met mate, ja we kennen deze teksten allemaal. Hoe doe je dat nou?

Maak voor je zelf een schemaatje, een klein kladje, een notitie in je telefoon. Start vooral vandaag in plaats van maandag of na de vakantie! Want we gaan niet de focus leggen op strenge eisen aan jezelf. Maar de focus op je valkuilen en vooral op alle, en dan ook echte alle successen. Hoe minuscuul ook. Het roer hoeft ook niet rigoureus om. Goede voornemens hebben vaak tijd nodig om werkelijkheid te worden, maar worden ook gauw weer losgelaten als het even lastig wordt.

Ik ga je vandaag dus helpen met het concreet maken van jouw doel en het eindelijk bereiken van jouw ideaal. Zit je klaar met pen en papier? Vul maar in!

Wat is de reden dat ik een gezondere levensstijl wil?
.....................................

Wat houdt een gezonde levensstijl voor mij concreet in?
.....................................

Is mijn doel realistisch?
.....................................

Gelukt? Mooi! Tijd voor de volgende stap. Als het goed is, is je lijstje van de gezonde levensstijl langer dan de huidige. Als dat niet het geval is, dan ben je nog niet klaar om te veranderen.

Maar nu gaan we samen succes boeken! Het einddoel is namelijk nog een lange weg te gaan. Dus we beginnen bij het begin.

Ik noemde net al even het voorbeeld waar héél veel vrouwen last van hebben: de overtuiging dat de dag verloren is als je een keer “de fout” in bent gegaan. Maar wat je jezelf bijvoorbeeld kan afvragen is of je hebt genoten van je snoepmoment. Kan je volmondig “JA!” antwoorden, dan is het helemaal prima. Laat je snoepmoment dan ook voor wat het is en maak er geen issue van. Dat ene snoepmomentje is niet zo erg. De gedachte dat je je goede voornemen toch al verpest hebt en het door-snoepen dat daar vaak onlosmakelijk mee verbonden is, zorgt juist voor het échte probleem.

Stap 1; Maak snoepen inzichtelijk;

Je agenda wordt je leidraad en je succesverhaal. Want naast bovenstaand schemaatje als motivatie is er nog een trucje om jezelf scherp te houden. Het gaat als volgt; iedere keer als je iets lekkers hebt gegeten, wat volgens jou niet bij jouw gezonde levensstijl past, zet je een klein kruisje bij die dag.

Klinkt gek? De reden dat ik je deze tip geef, is dat je heel snel en makkelijk inzicht krijgt in je eigen snoepgedrag, zonder dat daar een eetdagboek voor nodig is.

Eetdagboekjes worden namelijk vaak als tijdrovend gezien, vermoeiend, plus ze zorgen ervoor dat je beter op let op wat je eet gedurende de dagen dat je het bij houdt. Voor de één een oplossing om beter te eten, voor de ander drie dagen beter eten en niet inzichtelijk hebben wat er mis gaat.

Wat is het voordeel van de kruisjes? Ik hoor heel vaak; “Eigenlijk eet ik helemaal niet zo ongezond”. “Ik snoep helemaal niet zo veel”. Terugkijkend op je eetpatroon heb je vaak een vertekend beeld van de werkelijkheid. Je herinnert je wel de etentjes. Maar niet dat dropje tussendoor op kantoor. Of die koekjes bij de koffie toen je ging lunchen. Dat extra tussendoortje, omdat je honger had, maar nog niet gekookt. Al deze puntjes tellen mee! Zie je dus bij gisteren al een kruisje staan, dan kan je er bewust voor kiezen om vandaag de verleiding te weerstaan.

Geniet!

Genieten en snoepen mag! Zorg er alleen voor dat je ook echt kan genieten van je snoepmomentje. Maak er een klein feestje van voor jezelf en kies een product dat je ook echt lekker vindt.

Zelf ben ik bijvoorbeeld gek op toetjes. Een etentje is dan ook niet geslaagd zonder een dessert. En geloof me, dat toetje gaat op.. hoe groot ook. Maar tegenwoordig heb ik iets nieuws. Tijdens het eten stel ik mezelf de vraag; “Vind ik dit echt lekker?”. Is het antwoord; Nee. Dan is het ook prima om het te laten staan. Is het antwoord; Ja. Dan geniet ik van mijn toetje, tot ik er genoeg van heb. Het toetje hoeft dus ook niet op.

Geniet ook van de momenten dat je iets hebt afgeslagen, het snoepje niet hebt gegeten. Vaak ervaren mensen iets afslaan als negatief. Of het gevoel dat je moet verantwoorden waarom je nee zegt. Nee dankjewel is voldoende. Ook als iemand zo z’n best heeft gedaan op een zelfgemaakte taart! Plus maak er een succesje van! Want successen mag je vieren! Alleen wordt deze keer de beloning niets eet- of drinkbaars, maar in iets anders. Een extra gaatje in je broekriem, een filmpje op de bank, een tijdschrift, gezichtsbehandeling, dat lekkere geurtje. Zet bij elk succes dan ook een krulletje in je agenda! Want een kruisje is niet negatief, maar een moment van genieten en een krulletje… Een krulletje is succes!

Gezonde levensstijl? Verander je mindset!

Dit is misschien wel de moeilijkste van allemaal. Maar verander je mindset! Word niet boos op jezelf als het niet gelukt is. Leg jezelf geen strenge regels op, maar probeer te leven met de volgende regel.

Ik mag alles eten, maar ik kies ervoor om het niet te doen. Op het moment dat je jezelf oplegt dat je iets niet mag, dan wil je het juist. Op het moment dat je iets moet, dan wil je het niet. Ons hoofd werkt helaas zo. Ik mag niet snoepen. Waar heb je vervolgens zin in.. Juist, lekkers! Ik moet gaan sporten.. Eindig je op de bank (soms met, maar vaak ook zonder je sportkleding) en een leuke film.

Nog een paar functionele tips;

  • Maak bij je maaltijden gebruik van een kleiner bordje. Je schept onbewust minder eten op;
  • Neem voor het eten een glas water. Je dorst is gestild en je honger is minder groot;
  • Kies voor een koolhydraatarme, eiwitrijke maaltijd. Dit verzadigt beter, langer en zorgt voor een minder snelle stijging en daling van je bloedsuikerspiegel;
  • Neem de tijd om te eten;
  • Snack met groenten of fruit in combinatie met wat kwark;
  • Maak gebruik van zes eetmomenten per dag, waarvan drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes;
  • Breng je partner, familie, vrienden en/of collega’s op de hoogte van je doel zodat zij begrijpen wat je aan het doen bent.

Zoek eventueel een coach! Je hoeft het namelijk niet alleen te doen. Iemand die je steunt, motiveert en af en toe op je donder geeft zorgt voor succes.

Meer testimonials van PowerSlimmers
Joyce Joore, 26 jaar "Ik ga stralend het najaar in!**"

Ik hoef mij niet meer te verstoppen in dikke winterkleding! De complimentjes die ik nu krijg, geven mij de motivatie om mijn gezonde levensstijl voort te zetten.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Lieve Verstappen, 40 jaar uit Olen "De coaching was voor mij echt een stok achter de deur!**"

Ik wist zelf wel een beetje wat gezond is, maar mijn coach was echt de drive om door te zetten.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer