Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

Help! Welke ontbijtgranen moet ik kiezen?

Diëtist PowerSlim
13 juli 2016

Tijdens de eerste fase van PowerSlim is die keuze lekker gemakkelijk. Je kiest gewoon een ontbijtje van een van de producten: de havermout, een dessert, een croissantje, kwark met muesli chocolade karamel of noem maar op. Maar dan komt het moment dat je dicht bij je streefgewicht raakt en mag overstappen naar fase 2A.

Heel fijn gevoel natuurlijk, maar voor sommigen wel even erg wennen. Er komen weer een aantal extra voedingsmiddelen bij die je mag eten. Waaronder granen bij het ontbijt. Regelmatig krijg ik de vraag van PowerSlimmers welke ontbijtgranen ze nu het beste kunnen kiezen?

Natuurlijk niet gek, want de supermarkt staat bol van allerlei soorten ontbijtgranen/muesli en de een na de andere voedingsclaim komt op je af: ‘Rijk aan vezels’, ’70% minder vet’ of ’30% minder suikers’ en dan heb je ook nog eens zoiets als Cruesli Balans. Klinkt goed allemaal en heel gezond denk je dan, toch? Helaas is dit meestal niet het geval en kun je alleen vertrouwen op de achterkant: de ingrediëntendeclaratie.

Waar moet je op letten?

Vergeet de voedingsclaims en gezond ogende verpakking, maar draai het pak om en kijk altijd naar de ingrediënten. Het eerste ingrediënt moet beginnen met VOLKOREN. Bijvoorbeeld volkoren haver, volkoren tarwe, volkoren speltvlokken enzovoorts. Deze muesli is dus niet geschikt: 

Het volgende waar je op moet letten is of er SUIKERaan toe is gevoegd. En er zijn heel wat schuilnamen voor suiker helaas. Maar met dit lijstje bij de hand laat jij je niet meer foppen: Schuilnamen voor suiker, zo herken je het op de verpakking:

  • Ahornsiroop (maple syrup)
  • Basterdsuiker
  • Bruine suiker
  • Cassonade
  • Dadelstroop
  • Demerara
  • Dextrose
  • Druivensuiker
  • Fructosestroop
  • Geleisuiker
  • Glucose-fructosestroop
  • Glucosestroop
  • HFCS (High Fructose Corn Syrup)
  • Honing
  • Invertsuiker
  • Kandij (-suiker)
  • Karamel
  • Kristalsuiker
  • Maïs(mout)stroop
  • Malt
  • Maltodextrine
  • Melasse (-stroop)
  • Oerzoet
  • Rietsuiker
  • Rijststroop
  • Ruwe rietsuiker
  • Sachorose
  • Speltstroop
  • Sucranaat
  • Sucrose
  • Tarwestroop (wheat syrup)
  • Vanillesuiker

Deze muesli bevat dus wel volkoren granen (haver), maar er is wel extra suiker aan toegevoegd: 

Herken jij de schuilnaam? 

Juist: glucosestroop!Deze is dus helaas ook niet geschikt.

Waarom volkoren en waarom geen suiker?

Volkoren producten zorgen voor een verzadigd gevoel en zijn goed voor de stoelgang. Daarbij zitten alle voedingsstoffen in het volkoren vliesje dat om de graankorrel heen zit. Als dit verwijderd wordt verliest het graan waardevolle vitamines en mineralen en heeft het eigenlijk geen voedingswaarde meer voor je lichaam.

Ook zorgt het vliesje om volkoren producten ervoor dat de koolhydraten die erin zitten langzamer worden afgegeven aan het bloed. Je lichaam moet tenslotte harder werken om het af te breken. Zeker in combinatie met de kwark zorgt dit voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Al die extra suiker die er aan toe is gevoegd maakt het natuurlijk wel lekker, maar zorgt ook voor pieken en dalen in jouw bloedsuiker. Wat zorgt voor insulinepieken (vetopslag hormoon) en extra honger! Dat wil je natuurlijk niet.

Met de ontbijtgranen van PowerSlim die je gebruikt in fase 1 zit het net ietsjes anders. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor de strenge fase waarbij je minder koolhydraten tot je mag nemen. Ze bestaan voor het grootste deel uit (soja)eiwitten. Hier geldt wel hetzelfde: de eiwitten, het laag gehalte in koolhydraten en de combinatie met de magere kwark zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel en een verzadigd gevoel. Dit verklaart ook waarom je tijdens het PowerSlimmen eigenlijk geen honger hebt. Hoe fijn is dat?

Welke granen kan ik dan wel kiezen (vanaf PowerSlim fase 2A)?

Havermout, brinta, volkoren speltvlokken of bijvoorbeeld het “volkoren graan ontbijt” van het AH huismerk zijn een prima keuze wat betreft volkoren en dus langzame koolhydraten. Hier kun je in de ochtend dus wel even op vooruit. Let er dus op bij je keuze voor je ontbijtgranen dat de ingrediëntenlijst begint met volkoren en dat er geen gedroogd fruit (zoals rozijn, abrikoos of banaan), extra suiker of suiker met een schuilnaam aan toe is gevoegd :)

Mis je het zoete? Maak je schaaltje kwark met granen dan af met een paar druppeltjes zoetstof stevia. Let wel op: ook hiervan staan zijn heel wat neppers in de supermarkt, met 90 & maltodextrine. Zoals je in het lijstje kan zien is dit een schuilnaam voor suiker! Kies altijd voor pure stevia met minimaal 95 % steviolglycosiden. Ook hier geldt: kijk op het etiket!

Zoals je ziet zijn dit volkoren granen waaraan geen extra suiker of suiker met een schuilnaam aan toe is gevoegd. 

Deze kun je met een gerust hart aan je kwark of yoghurt toevoegen. Let er op dat je ook hier niet te veel van gaat nemen, het blijven (weliswaar gezonde en langzame) koolhydraten. Zodra je in de fase bent waar ontbijtgranen weer zijn toegestaan en ook na PowerSlim zijn 3 eetlepels is voldoende. Succes en smakelijk!

Meer testimonials van PowerSlimmers
Anneloes Kemperman, 34 jaar "Schitterend in mijn kerst outfit!*"

Ik voel me goed en dat motiveert me. Ik zie de feestdagen dan ook met veel plezier tegemoet en heb mijn kerstjurk al klaar hangen.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Nadia de Plus, 45 jaar uit Roosdaal "Ik ben weer de vrouw met de uitstraling waar ik mezelf in herken!*"

Ik ben zo blij dat ik de stap heb gezet en ben ontzettend trots op mezelf. Eindelijk ben ik weer de vrouw met de uitstraling waar ik mezelf in herken!

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer