Het verschil tussen suiker en zoetstoffen

Diëtist PowerSlim
24 augustus 2020

Ben jij ook een “zoetebek”? Gezien het feit dat suikers de makkelijkste brandstof zijn voor ons lichaam lijkt het alsof we standaard van jongs af aan verslaafd zijn aan dit goedje. De laatste jaren duiken er overal suikervrije varianten op en zijn er steeds meer suikervervangers op de markt. Wat is juist het verschil tussen suikers en zoetstoffen en welke genieten onze voorkeur?

Verschil tussen suiker en zoetstoffen

Er bestaan verschillende soorten suikers en zoetstoffen. De suikers die we allen wel kennen zijn bijvoorbeeld sacharose (tafelsuiker), fructose (fruitsuiker), lactose (melksuiker), dextrose (druivensuiker),… Je ziet hier al meteen dat al deze wetenschappelijke benamingen eindigen op -ose. Zo herken je ze heel eenvoudig op het etiket.

De meest gekende zoetstoffen zijn stevia- en steviolglycosiden, aspartaam en sucralose. Daarnaast bestaan er ook heel wat minder gekende zoetstoffen zoals onder andere acesulfaam-K, cyclamaat en polyolen. Deze grote groep wordt onderverdeeld in 2 subgroepen. De intensieve zoetstoffen en de extensieve zoetstoffen.

  • De intensieve zoetstoffen leveren geen energie (calorieën) en hebben een erg hoge zoetkracht, hieronder valt bijvoorbeeld stevia met maar liefst 200x meer zoetkracht als normale glucose.
  • De extensieve zoetstoffen leveren wel energie maar in mindere mate dan suiker. Deze groep bestaat voornamelijk uit de polyolen. Hun zoetkracht ligt lager dan normale glucose. Er moet dus meer van gebruikt worden om dezelfde zoetkracht te bekomen. Omdat extensieve zoetstoffen niet worden opgenomen door je darmen, kan dit bij overmatig gebruik mogelijk maag- en darmklachten geven.
    Merk jij dat je na bepaalde producten vaak last hebt van een opgeblazen gevoel of winderigheid? Kijk dan eens op de verpakking of het product polyolen bevat, dat zou zomaar de oorzaak kunnen zijn en dan kun je het product in het vervolg beter laten staan.

In vergelijking met suiker hebben zoetstoffen veel voordelen en weinig nadelen. Zo zorgen ze voor een stabielere bloedsuikerspiegel, zijn ze tandvriendelijker en brengen ze minder calorieën aan.

Zoetstoffen en hun reputatie

Aspartaam

Toch hebben sommige zoetstoffen een niet al te beste reputatie. Denk maar aan aspartaam, dat vaak onder vuur werd genomen. Aspartaam is opgebouwd uit verschillende stoffen waaronder Methanol. Deze is in grote hoeveelheden schadelijk voor ons lichaam. Echter brengt aspartaam heel weinig Methanol aan waardoor het te verwaarlozen is. Gedurende heel wat jaren is er uitvoerig onderzoek gedaan naar de potentiële gevaren van aspartaam. Eind 2013 concludeerde de EFSA (European Food Safety Authority) dat het gebruik van aspartaam veilig bevonden wordt en dat er geen reden is om de aanbeveling van een toelaatbare dagelijkse inname van maximaal 40 mg per kilogram lichaamsgewicht te moeten wijzigen. Ondanks dit advies staat PowerSlim niet achter het gebruik van aspartaam en kiezen wij ervoor onze producten te zoeten met natuurlijke zoetstoffen in plaats van kunstmatige. 

Steviolglycosiden

In de volksmond ook wel stevia genoemd, is een natuurlijke zoetstof gewonnen uit het blad van de steviaplant, Stevia Rebaudiana. In 2010 werd stevia veilig bevonden om gebruikt te worden in levensmiddelen door de EFSA. Stevioglycosiden zijn een stabiele, veilige en lekkere zoetstof. Vandaar dat wij bij PowerSlim ook de voorkeur geven aan deze zoetstof in de recepturen van onze producten.

Wat doen suikers en zoetstoffen in ons lichaam?

De verwerking van suiker en zoetstoffen verloopt verschillend in ons lichaam. Zo worden suikers opgenomen in de bloedbaan en hebben ze effect op onze bloedsuikerspiegel. Gezien suikers ook calorieën leveren worden ze ook omgezet in spierglycogeen of lichaamsvet.

Zoetstoffen daarentegen worden vaak niet of niet volledig door ons lichaam opgenomen. Ze leveren dan ook (vrijwel) geen calorieën, terwijl suikers 4 kcal per gram leveren.

Conclusie

Wanneer je graag het aantal calorieën in je eetpatroon wil beperken, kun je dus beter kiezen voor zoetstoffen dan voor suikers. Het beste advies is om te matigen met beide, aangezien het allerbeste natuurlijk is om af te ’kicken’ van de zoete smaak waardoor je behoefte uiteindelijk ook minder wordt. En áls je voor zoetstoffen kiest ga dan voor de natuurlijke varianten, dat is hoe dan ook beter voor je lichaam.

Bronnen

Meer testimonials van PowerSlimmers
Els Nicasi, 42 jaar uit Balen "Als ik het moeilijk had, zocht ik met mijn coach naar een oplossing*"

Mijn coach heeft me elke week bijgestaan met goede raad en als het even moeilijk was, zorgde zij ervoor dat we samen een oplossing vonden.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Elke Verhoeven, 39 jaar uit Kortenberg "Ik wist niet dat koolhydraatarm zo lekker kon zijn!*"

Ik werd me heel bewust werd van wat ik at. Op aanraden van mijn coach hield ik een eetdagboekje bij. Ik kwam er achter dat een gezond en koolhydraatarm eetpatroon ook heel lekker is! 

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer