Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

Hoe slecht is de frituur?

Diëtist PowerSlim
26 februari 2018

In België zijn frieten erg populair. Wekelijks een frietje steken is geen uitzondering. Veel gezinnen hebben zelfs een vaste frietdag, denk maar aan vrijdag frietdag of zondag frietdag. Niets is te veel gevraagd voor een heerlijk zakje friet.

Iedereen weet wel dat frieten niet echt gezond te noemen zijn. Maar wat moeten we verstaan onder dit ‘niet gezond’? Laten we beginnen met een gemiddelde portie friet van 200 gram. Zo’n portie levert al snel ± 500-600 calorieën en 75-80 gram koolhydraten. Samen met een flinke dot mayonaise (50 gram) komt dit al gauw uit op ± 800 calorieën. En dan hebben we nog geen snack! Een maaltijd van de friettent loopt al snel op tot zo’n 1000 kcal.

Omdat af en toe een frituurbezoekje moet kunnen wil ik jullie graag de goede en minder goede kanten van sauzen en frituursnacks tonen aan de hand van onderstaande tabellen. 

Binnen de groep sauzen heb je veel verschillen ten aanzien van de voedingswaarden. Dit komt voornamelijk door de bereidingswijze. Sauzen op basis van plantaardige olie zijn rijk aan vetten, maar in verhouding laag in verzadigde vetzuren. Voorbeelden hiervan zijn onze welbekende mayonaise, cocktailsaus andalouse, samurai en tartare saus. Dan heb je nog ook de koolhydraatrijkere sauzen zoals ketchup, Joppie en pindasaus. De twee gezondere keuzes van sauzen zijn mosterd en piccalilly. Deze zitten beide niet te hoog in koolhydraten en vetten. Dit resulteert zich dan ook in minder calorieën ten opzichte van de koolhydraatrijkere of vetrijkere sauzen. 

De betere keuzes omtrent het vetgehalte zijn de bami- en nasischijf, garnaal-, vlees- en kaaskroket en (mini) loempia(‘s). De berenklauw of berehap, boulet, frikandel, mexicano en varken- of kipspiesjes (saté) behoren tot de koolhydraatarmere frituursnacks. De betere frituursnack is overduidelijk de varken- of kipspiesjes (saté), deze bevat amper 99 Kcal, 1,5 g koolhydraten en 3,7 g vet. Let op voor de hamburgers in de friettent, deze lijken vaak gezonder omdat er wat groentes tussen zitten maar vergis je niet! Deze zijn zeer calorie- en koolhydraatrijk en bevatten ook een behoorlijke hoeveelheid vetten.

Naast het feit dat maaltijden uit de frituur calorierijk zijn bevatten vooral frieten vaak ook hoge gehaltes aan acrylamide. Dit is een giftige stof die gevormd wordt tijdens het frituren van zetmeelrijke producten, zoals een aardappel. Meer informatie over acrylamide kan je nalezen in een voorgaand column

Spijtig genoeg is één van onze meest favoriete maaltijden niet zo gezond. Maar laat dit vooral de pret niet drukken en maak de juiste keuzes!

Volgende tips kunnen ook helpen bij een bezoek aan de friettent:

  • Deel een portie friet.
  • Vraag de portie saus in een bakje dan bepaal je zelf hoeveel je er van eet.
  • Let op bij een speciaal saus of een frietje oorlog, dit zijn caloriebommen!
  • Probeer niet vaker dan 1x per 2 weken frietjes (frieten) te eten.
  • Neem een salade of groenten en magere vlees in plaats van gefrituurd vlees, hierdoor zal je minder frieten eten.
  • Neem stoofvlees(saus) in plaats van een koude saus zoals mayonaise.
  • Eet rustig en kauw goed, dan ben je sneller voldaan.
  • Kies aan de hand van bovenstaande tabellen de beste saus en snack voor bij je frieten.

  Bronnen:

 

Meer testimonials van PowerSlimmers
Sandra Dauwen, 47 jaar uit Laakdal "De motivatie van mijn coach, was wat ik nodig had*"

Wat ik heel fijn vond was de goede begeleiding. Door een schouderklopje te geven en te zeggen "Sandra je hebt het goed gedaan" wist ik waar ik het voor deed.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Sandy Suy, 47 jaar uit Meerhout "Mijn coach heeft mij weer doen stralen!*"

Ik wil mijn gewicht graag behouden en met de steun van mijn coach gaat dat mij zeker lukken.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer