Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.
Moerbeien, een superfood of toch niet?
Diëtist PowerSlim
24 januari 2017

Wanneer ik op internet ‘moerbei’ in typ dan krijg ik niets anders dan lovende woorden over deze vrucht! Moerbeien zouden namelijk vol met eiwitten zitten en vetvrij zijn. Ook zouden ze onder andere vezels, veel vitamine C, ijzer en calcium bevatten, de lijst gaat maar door. Daarnaast schijnen ze nog een aantal andere voordelen te hebben zoals positieve effecten op hart en bloedvaten, verkleinde kans op ontstekingen en ondersteuning van denk- en leervermogen.

Het meest spraakmakende wat naar voren komt is dat ze invloed hebben op gewichtsverlies en een levensverlengende werking hebben….Klinkt als een echte superfood! Nu hoor ik je denken…...inslaan die moerbeien! Voordat je naar de winkel vliegt om voorraden van deze krokante besjes in te slaan heb ik voor je uitgezocht of de moerbei ook daadwerkelijk onder de categorie ‘superfood’ valt of dat we hier een hoop onzin te pakken hebben.

Wat zijn moerbeien?

De moerbei is een vrucht die in Vlaanderen niet heel erg bekend is, behalve bij de raw food of superfood liefhebbers.  Er zijn 4 varianten, wit, zwart, rood en de wilde, deze varianten komen oorspronkelijk allemaal uit Azië. Deze bessen zijn de vruchten van een boom, eentje van het type ‘Morus’. In Vlaanderen kennen wij voornamelijk de zwarte en rode variant.

Moerbeien kom je tegen in de supermarkt, gezondheidswinkels maar ook in diverse webshops. In het algemeen zal je ze in gedroogde vorm aantreffen, dit vanwege de langere houdbaarheid. Moerbeien zien er niet echt smakelijk uit. Het zijn besjes, maar ik vind ze meer lijken op gedroogde bramen/framboosjes. Moerbeien zien er niet echt smakelijk uit. Het zijn besjes, maar ik vind ze meer lijken op gedroogde bramen/framboosjes. Ze smaken een beetje naar honing en rozijnen, dus over de smaak geen klachten!

Er zijn diverse gezondheidsclaims over moerbeien:

  • Het stabiliseert de bloedsuikerspiegel, hierdoor kan er ook gewichtsverlies ontstaan;
  • Door het eten van moerbeien verlang je uiteindelijk minder naar suiker;
  • Moerbeien zorgen ervoor dat de hoeveelheid LDL-cholesterol in het bloed verlaagd wordt.

Wat me opvalt is dat er geen goede wetenschappelijke onderzoeken te vinden zijn die deze gezondheidsclaims overeind kunnen houden, ook zijn de meeste onderzoeken alleen op ratten uitgevoerd wat de onderbouwing hiervan niet sterk maakt.

Wanneer je koolhydraten eet stijgt je bloedsuikerspiegel, de snelheid waarmee dit gebeurt is afhankelijk van de glycemische index die het voedingsmiddel heeft. Hoe hoger de glycemische index, hoe sneller de bloedsuikerspiegel stijgt. Het lichaam maakt daardoor veel insuline aan om je bloedsuikerspiegel te kunnen reguleren, dit heeft als gevolg dat er een sterke daling van deze spiegel ontstaat. Sterke dalingen in de bloedsuikerspiegel zorgen ervoor dat je zin krijgt in eten.

Ten opzichte van andere vruchten bevatten moerbeien niet veel minder koolhydraten. Het is dus kort door de bocht om te zeggen dat door het eten van moerbeien je bloedsuikerspiegel stabiliseert en de zin in suiker doet afnemen. Daarnaast heeft gewichtsverlies natuurlijk met meerdere factoren te maken.

Voedingswaarde moerbeien

Hieronder een vergelijking van de voedingswaarde van de moerbei en de gewone rode en zwarte bes.

Er wordt gezegd dat moerbeien erg veel vezels, calcium en bovenstaande vitaminen en mineralen bevatten. Daarnaast zouden ze rijker zijn aan vitamine C en eiwitten. Zoals je ziet in de tabel komt de moerbei zeker niet beter uit de bus dan de gewone zwarte en rode bes.

De moerbei bevat zelfs minder vezels en ten opzichte van de zwarte bes ook veel minder vitamine C! Wel bevat de moerbei wat meer eiwitten en calcium. Het klopt dus dat al deze voedingsstoffen er in zitten, maar je kunt niet zeggen dat de moerbei in alle opzichten beter is dan een gewoon rood of zwart besje. Iedere bes heeft haar eigen voordelen, gemiddeld genomen wijken ze nauwelijks van elkaar af.

Al met al vind ik de moerbei niet echt een ‘superfood’. Prima om af en toe in je yoghurt te doen of als tussendoortje te nemen, maar verwacht geen wonderen. Daarnaast geloof ik sowieso niet in ‘superfood’, tot op heden is gebleken dat de gunstige effecten vaak onvoldoende of nog helemaal niet bewezen zijn. Mijn advies is nog steeds gezond en gevarieerd eten zodat je alle voedingsstoffen binnen krijgt!

Bronnen:

Meer testimonials van PowerSlimmers
Annemieke Rissewijck-Bakker, 32 jaar "Geen last van een end-of-summer blues!**"

Ik ben net terug van vakantie, dat vond ik wel even spannend. Normaal liep ik liever niet in zwemkleding.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Carmen Wijnaut, 49 jaar uit Roosdaal "Ik schaamde me en ging hierdoor minder op stap**" Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer