Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.
Stop snelle suikers! Hoe voorkom je vreetbuien?
Diëtist PowerSlim
17 maart 2015
Heb ik een kant en klaar antwoord op deze vraag? Ik ben bang van niet, sorry! Bestaat er een pil, ingrediënt of magisch toverwoord om jou te laten stoppen, wanneer je midden in zo’n schransbui zit? Helaas is hier ook geen succesformule voor. Wat ik je wel kan meegeven is dat je verder moet kijken dan het moment alleen, en dat de snelle suikers de boosdoeners zijn. Zoals bijvoorbeeld koek en snoep. Of lukt het jou wel om het bij 1 dropje te laten?

Snelle suikers smaken naar meer

Steeds vaker hoor ik van cliënten ‘Wanneer ik eenmaal begin, ben ik niet meer te stoppen.’ of ‘Ik ben echt koolhydraatgevoelig.’ Maar hoe kan dit en waar baseren zij dit op? De eerste vraag die ik stel wanneer iemand claimt ‘koolhydraat-gevoelig’ te zijn is: Heb je dat ook wanneer je worteltjes eet? Gaat dan ook de hele zak leeg?’ Want wortels bestaan namelijk vrijwel alleen uit koolhydraten! Maar deze oranje vitaminesteeltjes bevatten geen toegevoegde suikers en laat het hem daar nou net in zitten. Wanneer er dan opgesomd wordt wat er tijdens zo’n vreetbui naar binnen wordt geduwd, is het vaak koek, snoep, chips of snacks. Deze voedingsmiddelen hebben één ding gemeen, het zijn allemaal producten met toegevoegde 'snelle suikers'. Je ziet de laatste tijd dan ook een verschuiving, werd je voorheen gewaarschuwd voor ‘slechte vetten’, tegenwoordig weten we dat het juiste de 'snelle suikers' zijn waar we voor op moeten passen. Steeds vaker worden de koolhydraten (en met name de toegevoegde 'snelle suikers') onder de loep genomen voor wetenschappelijke onderbouwing van ons eetgedrag, en de toenemende mate van overgewicht. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat suikers even verslavend kunnen zijn als drugs en alcohol.

Waar zit het in?

Maar goed, met deze kennis heb ik je natuurlijk nog geen handvatten gegeven tegen die vreetbuien. Het makkelijkste advies, maar tevens het moeilijkste op te volgen, zou zijn: ‘verban alle toegevoegde suikers!’ Maar in de huidige voedingsindustrie is er geen ontkomen meer aan, zelfs aan vleeswaren wordt suiker toegevoegd. Kijk maar eens op de verpakking van je kipfilet broodbeleg. In de ingrediëntenlijst vind je o.a. terug: glucosestroop, suiker en dextrose. Allemaal suikers maar in verschillende vormen. Want geloof me, glucosestroop zit niet van nature in een kip. Gelukkig zit in vleeswaren wel zo’n kleine mate van suiker verwerkt, dat het weinig effect heeft op je bloedsuikerspiegel, waardoor het je niet aanzet om in één keer een heel pak achterham op te eten. Even een klein ezelsbruggetje voor wat allemaal onder de koolhydraten valt, alles wat eindigt op - ose is een vorm van suiker. Dus fructose (fruitsuiker), glucose en dextrose ( druivensuiker), maltose (zetmeel), lactose (melksuiker) en sacharose, beter bekend als tafelsuiker.

Wat te doen?

Nu is de optie van alle suiker verbannen, wel heel extreem en vaak te hoog gegrepen. Dat wil ik je ook niet adviseren. Toch is het goed om eens grondig na te gaan wat jouw eetgedrag met je doet. Heb je voor jezelf een duidelijk doel? Wat is je valkuil? Bij welke producten weet je ‘daar gaat het pak van leeg’ of dan is mijn rem weg? Hoe voel ik me naderhand? Heb je spijt? Weeg vervolgens je doelen en ambities af tegen de lekkernij(en) waar je makkelijk voor zwicht. Vraag je ook af of je je daadwerkelijk beter voelt na het eetfestijn. Beslis zelf of je je verleidingen nog op je boodschappenlijstje zet en ga met een gevulde maag naar de supermarkt. Het gaat niet om mij, maar om jou en zolang jij geen spijt hebt van je vreetbui of een moment van zondigen dan is het voor mij oké. Het is pas zonde (ook van het eten) wanneer je dat wel hebt. Ga eens op zoek naar een alternatief waar je je goed bij voelt, een product dat ook echt iets voor je lichaam kan betekenen in plaats van, loze, verkeerde calorieën. Denk aan groente, fruit en noten (met MATE). Of creëer zelf een lekkere banana pancake met bosbessen (zie recept hieronder) Zo krijgt je lichaam ook vitamines, mineralen en antioxidanten binnen waar het natuurlijk veel gelukkiger mee is. Hoe voorkom je vreetbuien? Geen concreet antwoord op de vraag maar een ding is zeker: Bezint eer ge begint. Kun je wat steun gebruiken? Zoek dan hier je dichtstbijzijnde PowerSlim coach. Zij is graag jouw stok achter de deur zodat je momenten van zondigen binnen de perken blijven.     Recept banana pancakes
  • 1 banaan, gepureerd
  • 2 eieren
  • 30 gram havermout of volkoren ontbijtgranen
  • Handje bosbessen
  Bereidingswijze: Maal de havermout of de volkoren ontbijtgranen. Voeg de gepureerde banaan en de eieren toe.Verwarm olie in een koekenpan. Bak kleine pancakes van het beslag. Duw de bosbessen in de pancake terwijl deze gaart. Let op: duw de bosbessen vrijwel direct in het beslag anders blijven ze niet plakken wanneer je de pannenkoek omdraait. Wanneer er kleine belletjes ontstaan in het deeg kun je de pancake omdraaien. Tip: gebruik een stukje keukenrol om de olie te verdelen in de pan en om overtollige olie op te nemen.