Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.
Tips voor een goedkoper eiwitdieet
Diëtist PowerSlim
4 augustus 2015
Staat het prijskaartje van een eiwitdieet tussen jou en je ideale gewicht? Jij wilt afvallen, maar vindt het te duur?

In deze column geef ik je 5 tips voor een goedkoper eiwitdieet!

Allereerst moeten we eerlijk zijn tegen onszelf en toegeven dat we appels met appels moeten vergelijken. We gaan ook de prijs van die fantastische pumps met rode zool, niet vergelijken met de prijs van een zomerslippertje om naar het strand te gaan. Of voor de mannelijke volgers: je vergelijkt die prachtige, snelle bolide ook niet met een klein stadswagentje waarbij je zelf het raam moet open draaien.

Het leven is duur.

Wie denkt dat hij goedkoop af is wat betreft voeding, vergist zich. Gezond eten kost geld. Aan de ene kant omdat kwaliteit een prijs heeft. Aan de andere kant omdat massaproductie goedkoper is, maar ook ongezonder. En dus in één klap ook funest voor je gewicht. Voor een gezonde BMI zul je bewuster moeten gaan eten en dat heeft een prijskaartje. Ik schrok me een hoedje toen ik laatst een file zag opduiken rond 17u30. Je kent dat vast, op weg naar huis, een beetje honger…. En hop, daar sta je dan….in de file. Even tanken kan dan wel, want het schiet toch niet op. Maar dan door de shop, vol verleidingen. Nee, ik schrok niet van de file, die staat er helaas wel vaker, ik schrok van de prijs van al dat lekkers! Gewichtsbewust als ik ben, dacht ik te kiezen voor een oranje doosje met 45 g van die erg kleine verfrissende, witte bolletjes, die weinig calorieën opleveren, slechts 1 per stuk. Prijskaartje € 2,65!! Enkele dagen later beslis ik geen broodje als lunch te kiezen, maar een ‘gezonde maaltijdsalade’. Moedig, ware het niet dat achteraf bleek dat er een berg honing-mosterd saus over de salade zat! En dat er ook kaasschilfers, een berg croutons en zongedroogde tomaten met olie en al, in verwerkt zaten. Tot zo ver mijn caloriearme lunch! En daarmee ben ik dan bij het toppunt van mijn poging om caloriearm te eten: het kostte me ook nog eens € 6,95!

Weet jij wat je uitgeeft aan eten?

Weet je nog die fantastische rok die je kocht voor een appel en een ei, bij wijze van spreken. Maar die je nooit gedragen hebt? Dat was een erg duur kledingstuk. En geloof me, zo heeft élke vrouw al heel wat miskopen gedaan! Al kostte die rok slechts € 25,- omdat hij sterk afgeprijsd was, het is geld dat je net zo goed bij het vuilnis had kunnen gooien. Zo gaat het ook met voeding. Je wilt afvallen, je wilt de strijd tegen de weegschaal winnen. Maar door de keuzes die je maakt op drukke, hectische momenten, verlies je de strijd keer op keer. Je kiest óf prijsbewust en nekt je programma op voedingswaarde, óf je kiest wat gezonder oogt op de menukaart en geeft veel geld uit aan iets dat minder calorieën lijkt te bevatten, maar waar heel wat verborgen afslankfouten in zitten. Weet je eigenlijk wel wat je precies uitgeeft aan eten? De meeste mensen niet. Doe de oefening voor jezelf en hou 1 week ál je uitgaven bij wat betreft eten én drinken. Dus de bakker, slager, supermarkt… Maar óók wat je kocht in de snackbar, de nachtwinkel, het fastfoodrestaurant, de brasserie op zaterdag, het café, … Ga er bij zitten, wanneer je de berekening maakt wat het je per dag kost! (want je zult ervan schrikken!)

Het eiwitdieet is duur, fabel of feit?

We zijn het erover eens dat we appels met appels moeten vergelijken. Dus vergelijk je wat je echt uitgeeft aan eten, met wat een eiwitdieet je kost. Gemiddeld geef je aan een eiwitdieet € 1,- tot € 3,- meer uit per dag, in vergelijking met je huidige voedingspatroon. (Wil jij weten hoe het eiwitdieet goedkoper kan, lees dan verder!) Dat betekent dat je per maand mogelijk € 31,- tot € 90,- meer zal uitgeven. Daar staat tegenover, dat je ook heel wat kilo’s zult verliezen in die maand. Als je een klassiek dieet volgt met begeleiding, bijvoorbeeld bij een diëtist, dan betaal je hiervoor consultkosten. Deze bedragen al gauw € 18,- per consult. Je wekelijkse opvolging kost je dus al € 72,- per maand, je hebt dan nog niet gegeten. Je zult niet alleen langzamer afvallen, maar ook nog eens meer geld gaan uitgeven aan begeleiding en aan andere voeding.

5 tips voor een goedkoop eiwitdieet

1. Kies 1 keer per dag voor vlees of vis met groenten Ga ’s avonds met je gezin aan tafel en geniet van je gezinsleven. Je slaat gewoon de aardappelen, rijst, pasta en saus over. Ook beperk je koolhydraatrijke groenten, zoals wortelen, mais, erwten en andere peulvruchten…. Kortom je beperkt de koolhydraten. Je coach geeft je handenvol tips om dat lekker en gemakkelijk te kunnen bereiden. Maak dus vooral vlees en groenten voor het hele gezin. Zij kunnen er desgewenst wel zetmeelproducten bij eten. Wedden dat je het op deze manier makkelijk volhoudt?!
2. Laat je begeleiden door een professional Wat jij niet ziet aan een product, maar wat je coach wel weet, is dat de voedingswaarde belangrijk is. Zo koop je zonder dat je het weet misschien wel een reep, die 2 keer zo veel koolhydraten bevat. Of een soep waar bijna het dubbel aan koolhydraten in verwerkt is. Je zult het dieet langer moeten volhouden en dus méér geld uitgeven. Een coach is dus goud waard! En bovendien is de begeleiding meestal inclusief. Dus je betaalt voor wat je eet, net als in de supermarkt en niet voor het advies. Je coach zal je helpen om het eiwitdieet op de juiste manier te volgen. Voldoende eiwitten, net genoeg koolhydraten… en dat alles met oog voor jouw gezondheid. Zo is de periode van het afslankprogramma kort en de totale kosten lager. Bovendien zal je tijdens de begeleiding stap voor stap leren om op de lange termijn nieuwe gewoontes aan te leren. Wie alle voedingsfouten uit het verleden blijft herhalen, is namelijk gedoemd om weer aan te komen. Een toverstokje om nooit meer aan te komen, bestaat (helaas) niet!
3. Volg het advies stipt op Je coach deelt al haar kennis met jou, het is een professional, volg het advies dan ook stipt op. Uitzonderingen tijdens het eiwitdieet verlengen de tijd tot jouw streefgewicht. De kosten stijgen daardoor. Doe je het in een dipmoment eventjes niet voor jezelf, de weegschaal of de coach, doe het dan maar voor je portemonnee.
4. Kies voor zelf-te-bereiden-producten i.p.v. kant-en-klaar De eiwitproducten die je zelf nog moet bereiden, zijn goedkoper dan de kant-en-klare producten. Wist je dat de bereiding amper enkele minuten in beslag neemt? De benodigdheden zijn vaak beperkt tot water en een shaker! Dus het kan ook op je werk bereid worden. Is dat toch moeilijk, maak het dan thuis en neem het mee.
5. Kies een goed eiwitdieet
  • groenten, vlees en vis (of vleesvervangers) zijn toegelatenHiermee is de start voor je nieuwe, gezonde levensstijl gemaakt, deze gewoonten zullen er op de lange termijn voor zorgen dat jij je streefgewicht kan behouden
  • begeleid door een professionele coach Je coach heeft een opleiding achter de rug. Naast de kennis over de producten, heeft hij/zij ook heel wat voedingskennis in huis. Je zult er steun vinden en tips om je gewicht te bereiken én te behouden. Maar ook vakantietips, BBQ-tips en tips om met jouw persoonlijke valkuilen om te leren gaan.
  • begeleiding gedurende het hele trajectStopt de begeleiding na fase 1 van het eiwitdieet? Dan is dit niet ideaal. Je moet tenslotte fase 2 en 3 ook doorlopen én leren hoe je dat gewicht behoudt.Kies voor een programma met begeleiding gedurende een langere periode. Dat is jouw sleutel tot succes!
 

Mag ik de rekening alstublieft?

Ben jij iemand van feiten en cijfers? Reken dit dan maar eens na…. Stel dat je er voor kiest om alleen de tussendoortjes uit het eiwitdieet te gebruiken. Daarnaast laat je de maaltijden gewoon doorlopen. Kortom je eet aardappelen, rijst, pasta, hetzij in kleinere hoeveelheden. Je valt af, gemiddeld ongeveer 500 á 750 g per week. Hoeveel weken heb je nodig om je streefgewicht te bereiken? Het lijkt misschien duurder om het eiwitdieet volledig te volgen…maar de rekening maakt al gauw duidelijk dat dit een fabel is: In fase 1 verlies je dubbel zo snel gewicht, dus de periode waarin je je streefgewicht zult bereiken, is gehalveerd! En dat terwijl de kans op succes exponentieel toeneemt. Want 10 weken goed opletten of slechts 5 weken, dat is snel gekozen, toch? Daarna streef je al naar gewichtsbehoud en dat vraagt minder inspanningen, dan gewichtsverlies. Onthoud vooral dat dit het doel is: ‘een eiwitdieet is maar voor even, je gezond gewicht voor heel je leven!’